Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1103 ggr
Magi-cat
4/10/18, 8:42 AM

Bönder attackeras

Ville bara höra era synpunkter på vad som framkommer i debattartikeln.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/e1XdkR/vi-bonder-attackeras--och-polisen-blundar


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Gen
4/14/18, 5:09 PM
#1

Tragikomiskt att gnälla över hot när man är i dödsbranchen. Jag tror dock det är kontraproduktivt för djurrättsrörelsen att ta till våld och hot för att stå upp för de verkliga offren i den här frågan. Det riskerar att försena det oundvikliga i att dessa verksamheter kommer upphöra på sikt. Fredliga demonstationer och obstruerande är mer effektivt på sikt. Den militanta veganrörelsen på 90-talet tror jag tog minst 10 år att reparera för att återvinna förtroendet för veganism. Idag är det normaliserat på ett helt annat sätt än i början av 2000-talet, trots att rörelsen var stark och vital på 90-talet. Jag tror att utan de våldsaktioner som då drogs i media så hade vi kunnat se en snabbare utveckling som gjort större skillnad för djuren. Det kan vara moraliskt riktigt att använda våld och hot i nödvärnssituationer om det står i proportion till vad nöden kräver, även om det är olagligt. Här måste man komma ihåg vad som är på riktigt. Lagar är påhittade, lidande är på riktigt. Problemet är att individer ofta inte är överens om vad som är i proportion till nödsituationen, så det blir lätt en eskalering i våld då båda sidor upplever att de har rätt. Det demokratiska systemet är trögt, men främjar att flera deltar i diskussionen om vad som är proportionerligt våld, och lämnar det upp till staten att utöva (när det gäller människor). I längden vinner de bästa argumenten om samhället är öppet, men det är onekligen beklämmande att miljarder djur måste lida och godtyckligt dödas varje år innan vi nått dit.

Lona
4/15/18, 11:52 PM
#2

#1, Klokt inlägg!👍
Faktiskt ett av det mest insiktsfulla jag läst av en djurrättsaktivist/vegan (vilket jag tror att du är?).🙂
Jag tror definitivt att man når längre och får med sig betydligt fler med mer fredliga metoder, och att kanske ta det steg för steg istället för att ta till mer drastiska sätt och dessutom förvänta sig att folk ska bli veganer över en natt.
Att tex få folk att välja närproducerat kött från gårdar där djuren har det bättre än genomsnittet, och att även gradvis minska köttkonsumtionen i det stora hela.
Att ta till våld, hot och skadegörelse och andra får bara gemene man att vända sig mot djurrättsrörelsen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Gen
4/18/18, 10:11 AM
#3

#2 Tackar för det!

Att välja närproducerat, ekologiskt, kött tror jag mest är en strategi för att undvika att ta tag i sitt dåliga samvete på riktigt. Det gör marginell skillnad för djuren, och ser dem fortfarande som varor att ägas och utnyttjas, inte som kännande varelser med rättigheter precis som mänskliga kännande varelser.

En poäng som kanske inte kom fram i första inlägget är också att det inte är enskilda förtryckande individer som ska bekämpas, det är systemet som legitimerar förtryck. Det är alltså i nästan alla fall en missriktad ilska att gå på enskilda producenter som bara verkar i ett system där de fyller en funktion. Att förändra förutsättningarna för deras verksamhet, exempelvis minska efterfrågan och driva opinion mot dem - vilket kan göras med fredlig aktivism och obstruktion - är bättre för alla parter, även de djurägande bönderna- även om min sympati här primärt ligger hos de verkliga offren.

veggie4every1
4/18/18, 10:37 PM
#4

Jag håller helt med Gen👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lona
4/18/18, 11:16 PM
#5

#3, Nu hoppas jag att jag inte låter nedlåtande mot veganer på något sätt men jag måste säga att jag tycker att du uttrycker dig så bra!👍
Trots att jag inte helt delar dina åsikter så tycker jag att du har jättebra synpunkter, ett vettigt resonemang och ett bra sätt att framföra dem.
Nyanserat och gen(!😃)omtänkt, det tror jag att ni kommer långt på när det gäller att få andra att tänka om - inte att som en del att skrika "Mördare!" och bara göra folk irriterade och anti mot djurrättstänk.
Cred till dig!🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: