Djurrätt iFokus

Djurrätt

Etikettdjurrätt
Läst 90 ggr
Sabah
2021-11-23 12:59
3

Ny djurrättslag i Storbritannien

Nu har forskningen kommit fram till att bläckfiskar och tiofotade kräftdjur – vilket inbegriper humrar, krabbor och kräftor – är kapabla till att känna sinnesintryck som smärta.

Det var länge sedan jag slutade äta den typen av djur, har länge tyckt att det är djurplågeri att koka dem levande!! Har aldrig själv kokat dem men lyssnade på (och ifrågasatte) en kollega för länge sedan som brukade fånga och koka kräftor. Hon beskrev hur de försökte fly ur det kokande vattnet och hur hon och hennes mor petade ner dem.. 🤪😭

" I Storbritannien har regeringen nu bestämt att djuren ska ingå i en planerad djurrättslag – som bland annat förbjuder att djuren kokas levande, skriver CNN.

Hurra! 🙌

https://www.expressen.se/nyheter/skaldjuren-kanner-smarta-nu-slutar-man-koka-dem-levande/

💖🧡💛💚💙💜

Humrar, krabbor och bläckfiskar är kapabla till att känna smärta och lidande. Det slår forskarna fast i en ny studie. Nu har brittiska regering bestämt att djuren ska ingå i en planerad djurrättslag – som bland annat förbjuder att djuren kokas levande, skriver CNN.
Lona
2021-11-23 13:09
2

Hur kan man tro att de inte känner smärta? Rimligtvis gör de flesta lite mer utvecklade djur det, är det inte en överlevnadsfunktion?

Å andra sidan är det inte så länge sedan vi trodde att spädbarn inte hade utvecklat den förmågan…

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Moon AppleGrey]
2021-11-23 13:13
2

#0: Bra beslut.
Men förstår inte varför man trott att de inte skulle känna smärta. Det förbryllar mig verkligen.

Åh fy… så hemskt för dem (kräftorna). 😢

#1: Vad? Varför trodde man det om spädbarn? Har aldrig hört talas om det.

Tarotstollan
2021-11-23 17:54
2

Underbara nyheter! Nu skall bara resten av världen anamma det också!👍

Det om spädbarn har jag hört och läst om också, de opererade t o m på spädbarn utan bedövning!😲

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sabah
2021-11-24 03:49
1

Ja, visst är det obegripligt att man i dagens samhälle inte har förstått bättre! Nu kommer det att ske en attitydförändring, på sikt åtminstone, gamla invanda mönster kan ju ibland vara svåra att ändra på men om Sverige är lika snabb att haka på det här som man brukar anamma det engelska språket så går vi nog snart samma väg! Och förhoppningsvis resten av världen! Jag anar en ljusare framtid för dessa djurarter! 🙂

Fruktansvärt även det om spädbarn! Helt obegripligt! 😬😳
Vet inte när det begav sig, men så många generationer sedan tror jag inte att det var.

💖🧡💛💚💙💜

Sabah
2021-11-24 08:39
1

💖🧡💛💚💙💜

Fram till början på 80-talet genomfördes operationer och kirurgiska ingrepp på nyfödda helt utan bedövning eller smärtlindring. Man trodde då att små barn inte kunde känna smärta och att barnens skrik enbart var reflexer. Idag har forskarna ny kunskap.