Vad är veganism?
Synd att det inte fanns text till, j*vligt jobbig röst och verkade inte som personen kom ihåg vad den skulle säga ibland🤐
Annars trevlig video.
Jag lär inte bli vare sig vegan eller vegetarian av att en snubbe på Youtube tilltalar sina tittare som om dom vore mindre vetande eller kretiner.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#2 👍
#1 Tyvärr är många bra videos på engelska. Men det finns vissa med svensk text nu och även en del svenska. Jag ska sätta ihop en tråd med bara svenska eller svensktextade videos lite senare som du kan ha glädje av 🙂
Trist att du håller med #2 dock, hade förväntat mig lite mer känsla från dig.
#2 Tråkigt att det var det enda som du tog med dig från den här videon. För om man inte fokuserar på sitt kränkta ego när man ser videon så finns det ett annat viktigare och finare budskap i den.
#4 Det är inte språket som är problemet, utan att han pratade lite virrigt och osammanhängande, har väldigt svårt för att lyssna på "eeeh, eeer, ehmm" och sånt😛 Jag tyckte Vallhund hade en bra poäng att man inte ska bli något (t ex vegan eller IS-anhängare, inte för att de har något gemensamt men som ett exempel) av för att ha tittat på en youtubevideo, därför fick vallhund en tumme upp👍av mig. Hoppas du [veggie4every1] förstår🙂
#5 Jag är så van att lyssna på engelska att jag inte tänker på det, men då förstår jag. Som sagt, ska fixa andra videos åt dig och det kan säkert många andra ha glädje av också.
Väldigt dåligt exempel/jämförelse där dock🤔Men tanken är att man kanske kan börja fundera på budskapet man sett och hört i videon (om man nu inte fokuserar på sitt kränkta ego istället).
I den här tråden finns några svenska videos och om man klickar vidare till killens kanal så finns det fler videos att se 🙂 http://djurratt.ifokus.se/discussions/5668355fce12c40ada000502-dokumentarer-forelasningar-och-klipp-pa-internet?discussions-1
#6 Jag ogillar verkligen folk som inte kan prata ordentligt, borde kanske förtydligat mig i #1😛
Är medveten om att veganism och IS inte har så mycket gemensamt🙂 Jag gjorde inte någon jämförelse i #5
#8 Även om du sa att dessa inte har något gemensamt så blir det ändå fel att ha dessa exempel tillsammans, blir så fel då det är två helt skilda ting. Sen är det ganska vanligt att människor som är väldigt anti-veganism vill jämföra veganer med terrorister (även om veganer är de som inte vill att man dödar andra kännande individer). Hoppas du förstår.
#13 Det är skillnad på att äta veganskt och minska sin köttkonsumtion.
#14 Ja, att minska sin köttkonsumtion innebär att man fortfarande utnyttjar och dödar djur i onödan. Det hör inte hit dock.
Om du nu tror att det är vanligt att man tar till sig ett negativt budskap från en video, varför tror du att det är ovanligt att ta till sig ett positivt budskap om veganism från en video?
#15 Jag tror det är ungefär lika vanligt 🙂
#18 Hur menar du då med att det är vanligt att man tar till sig ISIS budskap men att du inte tror att så många tar till sig veganbudskapet i videon samtidigt som du säger att du tror att det är lika vanligt?🤦♂️
Jag hoppas i alla fall att det är vanligare att man tar till sig veganbudskapet…
#19 Nu har du missuppfattat ordentligt😂😃 Jag tror du har problem med att förstå vad jag skrev, men ska försöka förklara.
(Jag skrev detta i inlägg #10) "*snip* Jag valde IS eftersom det tyvärr är vanligt att folk ser en välgjord IS-rekryteringsfilm och tänker "fan vad bra, kanske ska göra så också"."
Vad jag menar med det är att någon kanske tittar på en IS-rekryteringsvideo och tycker "tja, de har en poäng" och sympatiserar med IS efter det. Kanske även att de tänker "jag borde åka ner", men troligtvis inte eftersom de förhoppningsvis har lite vett i skallen.
Du skrev i inlägg #11 "I fallet med den här videon är det ju dock positivt om någon säger "fan vad bra, kanske ska göra så också"
"
I inlägg #12 skrev jag "Haha
Tror inte så många tittar på videon i fråga och tänker att de ska bli veganer faktiskt"
Vad jag menar med det är att jag tror inte så många ser videon och faktiskt går full-on-vegan, men kanske att de minskar på köttätandet och väljer mer veganskt.
Att snappa upp något från en video (positivt/negativt kvittar) är tyvärr rätt vanligt. Det är också skillnad på att 'ta till sig veganbudskapet' och att faktiskt bli vegan. Nu orkar jag inte skriva mer, men om du har någon fråga kan jag svara på den efter jag vilat mina fingrar😛
#4 Mitt ego är inte kränkt, var har du fått det ifrån?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#20 Haha ok, du tror att det är vanligt att man snappar upp något, men inte att man blir vegan pga det man snappat upp. Att snappa upp något är förstås bättre än inget om det leder till veganism så småningom.
Men jag håller inte med dig. Jag vet en hel del som blivit veganer efter de har sett Cowspiracy och Earhlings🙂
#20 Japp, det var så jag menade! Många som tänker "jag borde bli vegan för djuren" men sen inte gör det🙂
Ja, Cowspiracy och Earthligs är nog bättre på att få folk att bli veganer än ett youtubeklipp! När jag såg dom första gången tänkte jag faktiskt bli vegan, men sen insåg jag att jag måste fortsätta att äta som jag gör nu pga helt egoistiska anledningar😛
#24 Jag har en lååång historia med psykisk ohälsa, för att göra en lång historia kort så faller jag tillbaks i gamla ätstörda tankar så fort jag tänker på mat eller att reglera mat (djurproduker i detta fallet), så därför kan jag inte vara vegan. Måste prioritera mig själv 🙂
#25 Ok, jag förstår hur du tänkt. Det finns dock de som blivit hjälpta istället av veganism. Veganism är många gånger ett hjälpmedel för psykisk ohälsa då man inte
fokuserar på sig själv, hjälper andra och ofta har en ökad förståelse för andra individers lidande eftersom man lidit av ohälsa själv.
Djuren har ju också psykiskt ohälsa såväl som fysisk som du förstår.
#26 Ja, fast jag väljer att må bra själv och be min pappa köpa bra mat. Jag har testat vegan men jag mådde jättedåligt av det tyvärr, men jag är väldigt intresserad av veganism och dylikt! Men istället för att välja "dåligt" kött väljer jag sånt som jag vet var det kommer ifrån. Eller, det är min pappa som handlar men tror du förstår🙂
#27 Det är ditt val. Men det behöver ju inte vara för alltid bara för att du anser att du behöver det nu och med tiden kan du nog välja en vegansk kost🙂
Du har ju nu den förträffliga (hrm hrm) veggie4every1 att hjälpa dig om du vill😉
Roligt att du är intresserad av veganism ändå och vi får se hur det blir. När veganism blir ännu mer norm kanske du ser det annorlunda.
If Not You, Who? If Not Now, When?