Djurrätt iFokus

Djurrätt

Etikettom-sajten
Läst 351 ggr
veggie4every1
1

Synpunkter

Välkomna med synpunkter i den här tråden🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[NeferNefer]
2

Första synpunkten: underbart med en sajt för djurrätt!!

Andra synpunkten: det vore fint om det kommer tips på aktioner och demonstrationer. Exempelvis såna som Djurens rätt gör, det händer att jag läser deras tidning så sent att jag inte hinner komma dit … 😕

[Synnerlig]
2

#1 Håller med! Vill också veta om aktioner och demonstrationer i förväg.

veggie4every1
3

Jag har inte själv koll på aktioner och demonstrationer eftersom jag inte tror på den typen av aktivism. Det rör sig oftast om enfrågekampanjer och jag tror inte det hjälper djuren så mycket.

Jag tror att den effektivaste aktivism är att bli vegan, utbilda sig själv och utbilda andra till att bli vegan. Vardagsaktivism, där man talar med folk man träffar under dagen om veganism.

Men det kanske finns någon annan som har koll på sådant i förväg🙂

Väckarklocka

[Synnerlig]
2

#3 Fast jag tror att det som t.ex. Tomma burar gjorde var bra då det kom ut i medier och kan ha hjälpt människor att få upp ögonen för djurens rätt att leva? 🙂

[NeferNefer]
2

#3: Det ena behöver inte utesluta det andra. Om jag skulle lägga Djurens rätts tidning högst i högen hädanefter och se att de skriver om kommande aktioner, är det okej för dig att jag skriver om dem här? Jag tror på flera vägar, samma mål, bara alla vägar hjälper och inte leder fel ❤️

veggie4every1
3

#4 Ja, absolut. Tomma burars öppna aktioner tycker jag var bra och de hade ett bra syfte. Jag hoppas de gör fler aktioner🙂 Men de är också väldigt tydliga med veganbudskapet och det är tyvärr inte alla som är.

#5 Många av DR:s aktioner är djurskyddskampanjer vilket inte passar här så bra. Problemet med en stor organisation som DR är att de tjänar mycket pengar på medlemsavgifter och donationer och väldigt många av deras medlemmar är icke-veganer. De värnar om de medlemmarnas avgifter och donationer förstås och då är djurskyddskampanjer populärt. Jag skulle tro att de tagit avstånd från Tomma burar pga sin icke-veganska medlemsbas vilket jag tycker är riktigt fult.

Jag känner att det finns tyvärr vägar som leder fel och som gör mer skada än nytta och det är exempelvis djurskyddskampanjer som ger icke-veganer ett rent samvete att fortsätta att döda och utnyttja djur på ett "humant" sätt.

DR har dock (tror jag) blivit bättre på sista tiden med veganbudskapet och hur det ser ut i organisationen idag vet inte jag egentligen. Men jag hoppas att ordföranden som jag tror sitter kvar i Bryssel och jobbar halvtid med pälsdjursfrågor även jobbar på att förespråka veganism😎

Men jag har även sett en del bra från Djurens Rätt, jag är dock besviken därför att veganbudskapet inte verkar vara lika viktigt som icke-veganernas medlemsavgifter och donationer. Tänk så mycket en sådan stor organisation skulle kunna bidraga med, men istället så lägger de resurser på kampanjer för 8-timmars resor till slakteriet, buräggsfria matbutiker, förbjud vilda djur på cirkus etc. Sådant har inget med djurrätt att göra.

Så det beror väl lite på vad för aktioner det är frågan om huruvida de passar här🙂

Väckarklocka

[NeferNefer]
2

Okej, då frågar jag helt enkelt dig först, så får du bestämma 👍

veggie4every1
1

#7 Det blir så bra👍

Väckarklocka