Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1589 ggr
[acra]
11/14/15, 10:00 AM

Djurens Rätt?

Hej!

Jag vill verkligen börja hjälpa till mer för djuren, och tänker på att kanske stödja någon organisation. Har kikat mest på Djurens Rätt, men har hört att dom släpper ut minkar från minkfarmar och liknande?

Missförstå mig inte nu, jag tycker det är helt fel med minkfarmar och helt vidrigt men jag vill inte stödja en organisation som släpper ut massa minkar i det fria. Minkar är väl inte ens "naturliga" i Sverige och ekosystemet rubbas ju iochmed att dom tar en massa fåglar, fågelägg osv.. Nej jag tycker det ska stoppas men att släppa ut djuren i det fria utan någon mer tanke är helt fel väg att gå. 

Tänkte att folk här borde veta mer om sådant här, så, kan jag stödja Djurens Rätt utan problem eller finns det någon annan organisation som är bättre? :)

Annons:
Valkyrija
11/14/15, 10:44 AM
#1

Djurens Rätt är enligt mig inte rätt organisation att stödja. De har sjunga bilder och anser att mer eller mindre allt är djurplågeri och givetvis är det sjukt att släppta ut minkar från farmerna och tro att de ska få det bättre? Bomma igen alla farmer men inte fasen klarar sig minkar som växt upp i fångenskap ute? Det fattar ju vem som helst.

*Redigerat pga otillåtet innehåll.

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

veggie4every1
11/14/15, 12:59 PM
#2

#0 Varken Djurens Rätt eller Djurrättsalliansen ägnar sig åt att släppa ut minkar, så det behöver du inte oroa dig för.

Däremot kan inte jag rekommendera att du stödjer Djurens Rätt pga av att DR:s aktioner är enfrågekampanjer och djurskyddskampanjer. Problemet med en stor organisation som DR är att de tjänar mycket pengar på medlemsavgifter och donationer och väldigt många av deras medlemmar är icke-veganer. De värnar om de medlemmarnas avgifter och donationer förstås och då är djurskyddskampanjer populärt. Jag skulle tro att de tagit avstånd från Tomma burar pga sin icke-veganska medlemsbas.
Djurskyddskampanjer som ger icke-veganer ett rent samvete att fortsätta att döda och utnyttja djur på ett "humant" sätt är kontraproduktivt och ingenting man bör stödja.

Det viktigaste och det första du bör göra är förstås att bli vegan och själv sluta att utnyttja och döda djuren i onödan. Det hoppas jag dock att du redan är och att du vill göra mer för djuren🙂

Då kan du exempelvis stödja Tomma burar som sysslar med civil olydnad eller Djurrättsalliansen som iofs ägnar sig åt en del enfrågekampanjer men har gjort ett fantastiskt jobb med under cover arbetet i "Djurfabriken" och jag tycker de är ett bättre val att stödja än Djurens Rätt i dagsläget.

Donera gärna annars till TAVS bus ad Campaign som kommer att nå ut till miljoner av människor.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Valkyrija
11/14/15, 1:21 PM
#3

Fast du behöver inte bli vegan för att stödja en djurrättsorganisation :) TS gör precis som hen vill. Vill du bli vegan så bli det men du behöver knappast vara det för att stödja organisationer :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

veggie4every1
11/14/15, 1:40 PM
#4

#3 Nej, man behöver inte bli vegan för att stödja olika organisationer. Men om man inte tycker att djur ska utnyttjas och dödas i onödan, då behöver man bli det🙂

Man kan givetvis betala in en medlemsavgift eller donera en summa pengar till en organisation och samtidigt fortsätta att stödja dödandet och utnyttjandet av miljarder djur varje år genom sina personliga dagliga val.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Valkyrija
11/14/15, 1:46 PM
#5

Fast sedan så behöver det inte betyda att man stödjer utnyttjandet av djur för att man äter kött. Vissa slakterier är förjävliga men man kan exempelvis äta vilt där djuren gått fritt hela livet :) Man kan lika gärna ta vara på köttet eftersom att vi tyvärr behöver ha exempelvis älgjakten osv :/

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

veggie4every1
11/14/15, 2:14 PM
#6

#5 Det är inte mera moraliskt rätt att döda vilda djur än att döda domesticerade djur. Djur är inte produkter som bör tas tillvara på.

Men hur många vilda djur tror du då att vi skulle behöva döda varje år om hela mänskligheten nu höll med dig och tog ditt råd att bara döda och äta vilda djur?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Valkyrija
11/14/15, 2:22 PM
#7

Jag säger inte att alla ska göra det. Men som sagt, det är något som behövs om djuren inte ska svälta ihjäl och bli överpopulerade, tyvärr.

Oavsett vad så kapar vi TS tråd om något som den egentligen inte alls handlar om så det är kanske bättre att starta en ny tråd eller släppa det 👍

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

JonasDuregard
11/14/15, 3:17 PM
#8

#2 "Varken Djurens Rätt eller Djurrättsalliansen ägnar sig åt att släppa ut minkar, så det behöver du inte oroa dig för."

Djurrättsalliensen är fortfarande uttalat positiva till det (mer eller mindre), även om de kanske inte gör det i eget namn. Så en viss anledning till oro kan det kanske ändå finnas.

veggie4every1
11/14/15, 3:21 PM
#9

#7 Nej, naturen balanserar sig själv om vi slutar att lägga oss i.

Att bli vegan är dock högst relevant till TS fråga eftersom det är det som behövs om man inte vill döda och utnyttja djur i onödan och det är mycket effektivare än att bara stödja en organisation🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

JonasDuregard
11/14/15, 3:30 PM
#10

#2 Dina invändningar mot djurens rätt låter lite som det man hörde/hör inom bokstavsvänstern, där små ideologiska skillnader blåses upp till enorma proportioner och plötsligt är de som är djurrättsintresserade på fel sätt nästan lika illa som djurplågare…

[Zachapacka]
11/14/15, 4:14 PM
#11

#2 Det kan ju vara så att djurens rätt tar avstånd från Tomma Burar eftersom att tomma burar öppet går ut med att de olagligt stjäl djur.

vendelay
11/14/15, 5:20 PM
#12

Jag tycker att Forska utan Djurförsök är en bra djurrättsorganisation!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
11/14/15, 5:49 PM
#13

#11 Syftet med de öppna aktionerna är ju att utmana lagarna att djur är egendom som kan stjälas. Jag tycker inte att en djurrättsorganisation bör ta avstånd från det om man förespråkar att djuren ska få leva sina liv utan förtryck, tvång eller utnyttjande.

#10 Jag tycker att DR bör vara mycket tydligare med veganbudskapet som dom faktiskt har, men inte prioriterar. Det är en stor organisation som skulle kunna göra mycket skillnad om man förespråkade veganism i första hand.

Men vill man betala pengar till Djurens Rätt och djurskydds och enfrågekampanjer så är det upp till var och en givetvis. Jag tycker dock att man ska vara klar med att det viktigaste är att man blir vegan. Jag är inte säker på att DR är tydlig nog så att det budskapet når fram, särskilt om det är något man själv helst bortser ifrån eftersom det är bekvämast att slippa ändra sina vanor i större utsträckning.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Valkyrija
11/14/15, 6:03 PM
#14

#9 så du tycker att det är mer rätt att djuren svälter ihjäl än att de dör på en millisekund och att man dessutom tar vara på köttet? Well, det får stå för dig i så fall för jag tycker det är värre att svälta till döds. Nej, det är inte relevant då TS frågade om organisationer. Inte om hen ska bli vegan eller inte?

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

JonasDuregard
11/14/15, 6:09 PM
#15

#13 "Det är en stor organisation som skulle kunna göra mycket skillnad om man förespråkade veganism i första hand."

Eller åtminstone kunde den krympa avsevärt…

[Zachapacka]
11/14/15, 6:09 PM
#16

TS: du skriver att du vill hjälpa djuren. Så varför inte skänka pengarna till typ WWF? De arbetar dock inte för djur i fångenskap (jag kan ha fel här) men de släpper inte ut några minkar och de räddar djur från bland annat miljöförstöring och tjuvjakt

[peter54]
11/15/15, 12:57 AM
#17

Det är en vacker tanke att låta det vilda få vara ifred utan mänsklig inblandning och  få reglera sig själva.

Problemet med resonemanget är att det finns människor nästan överallt och där det finns människor kommer naturen att rubbas/påverkas såpass dramatiskt att det påverkar de vilda djuren såpass mycket att självregleringen bara är möjlig om skogsbruk och jordbruk försvinner helt, som det gjort i den förbjudna zonen runt Tjernobyl. Människan måste alltså endera bort helt, alternativt leva som på stenåldern för att viltet inte ska påverkas.

De svenska klövviltstammarna exempelvis, är extremt stora i förhållande till naturens egen bärighet på grund av vårt skogsbrukssystem som genererar enorma så kallade föryngringsytor. Då finns tre olika val som skulle kunna lösa problemet:

1 Sluta att avverka skog på det sätt skogsbolagen nu gör, så att föryngringsytorna försvinner helt.

2 Låta alla klövdjur svälta vintertid, varvid minst hälften av dem dör, alternativt släppa upp rovdjursstammarna extremt så att de kan reglera ner klövviltstammarna till rimliga nivåer, men det innebär samtidigt att en hel del stora rovdjur kommer att svälta ihjäl när klövviltet väl har gått ner kraftigt.

3 Mänskliga jägare tar ner klövviltstammarna till en nivå där samtliga klövvilt kan äta tillräckligt även vintertid.

Valkyrija
11/15/15, 3:14 AM
#18

#17 Jättebra skrivet!

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

veggie4every1
11/15/15, 3:44 AM
#19

#17 Du minns säkert den här videon , men jag lägger in den ändå och låter det avsluta jaktdiskussionen i den här tråden.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
11/18/15, 12:02 AM
#20

#0 Vad jag vill förmedla till dig i den här tråden är att du inte behöver ge pengar till någon organisation för att göra mer för djuren.

Det viktigaste och som inte kostar ett skvatt i pengar är att du själv slutar att äta djuren och att använda dom som produkter. Då har du gjort mera än du någonsin kan göra genom att ge pengar till en organisation men samtidigt själv fortsätta att stödja djurförtrycket med dina dagliga val.

Veganism och djurrätt går hand i hand. Man kan inte vara för att djuren ska ha rätt till de grundläggande rättigheterna som liv, frihet och att inte vara någons egendom samtidigt som man äter och utnyttjar dom. Det är ditt val förstås, men tänk på det.

Är du inte vegan, så snälla bli vegan. Är du redan vegan och vill göra mera så kan du förstås också engagera dig i en organisation, men då vet du ju redan allt jag har berättat🙂

Kika gärna in på vegan ifokus.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[Zachapacka]
11/19/15, 8:33 PM
#21

#20 Nu har vi väldigt olika åsikter om vad som är "göra mer för djuren", så jag vet inte om de är lämpligt för mig att yttra mig här men jag gör det ändå. 

Man måste inte vara vegan för att "göra mer för djuren". Jag är själv inte vegan men jag anser ändå att jag "gör mer för djuren". Jag anser inte att det är fel att va vegan men jag anser inte heller att de är fel att äta kött. 

Om TS vill skänka pengar till något som är till "djurens" fördel utan att vara vegan får hen självklart det. Det är inte onödigt och det behöver inte vara oetiskt att äta kött.

*Redigerat pga otillåtet innehåll.

veggie4every1
11/19/15, 9:56 PM
#22

#21 Man behöver inte bli vegan, men det är det effektivaste, enklaste och viktigaste man kan göra för djuren. Om man vill göra mer för djuren, varför skulle man inte välja det effektivaste, enklaste och viktigaste?

Att medvetet fortsätta att stödja djurförtrycket med sina dagliga val samtidigt som man betalar in en summa till en djurskyddsorganisation för samvetets skull, rekommenderar vi inte på den här sajten som förespråkar djurens rätt till liv, frihet och att inte vara någons egendom.

Rekommenderande av djurskyddsorganisationer, länkar och trådar om djurskydd hänvisar vi istället till Djurskydd iFokus.

Reglerna är tydliga, läs och respektera dom.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lon@
12/1/15, 5:32 PM
#23

Oavsett om TS vill bli vegan eller inte så tror jag faktiskt att Djurens Rätt kan ha en point i att inte köra vegankortet för hårt.
Om man vill ha med så många som möjligt på tåget så tror jag att det är mycket lättare att som steg ett få allmänheten att välja djur som åtminstone haft ett någorlunda vettigt liv - grisar som inte suttit inspärrade i en pyttestia (eller, än värre, varit fixerade) utan fått gå på lösdrift, till exempel.
Som slipper en hemsk transport till ett stort slakteri där vi nog alla vet hur det går till utan som avlivas på gården.
Eller, faktiskt, att äta vilt.
Jag tror att om man vill nå en övergripande förändring som gäller många så tar det tid och "måste" ske stegvis.

Djurens Rätt ska även ha credit för jobbet de gjort mot djurförsök. För sisådär 10-15 år sedan var det faktiskt den organisation som påverkade försöksdjurens situation mest. Inte bara för att få ner antalet försöksdjur utan även för att de djur som går i försök skall ha ett så bra liv som möjligt eller hur man nu skall formulera det.
Jag har ingen statistik på det utan grundar det på folk jag pratat med som jobbat med djurförsök.

Frågan är väl om en djurrättsorganisation mest skall vara till för de redan frälsta eller om den skall försöka nå större del av allmänheten.
I första fallet så går det givetvis att dra saker till sin spets och gå på rätt rejält, i det senare - om man riktar sig till den stora massan - så stöter man bara bort folk i stället för att få dem att börja tänka.
Personligen tror jag att det senare alternativet är en bättre väg att gå om man verkligen vill ha en förändring.

Sorry för lite OT!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

veggie4every1
12/2/15, 6:30 PM
#24

#23 Är du själv vegan?🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

JonasDuregard
12/2/15, 7:53 PM
#25

Jag förstår fortfarande vad du konkret vill att djurens rätt ska ändra på. 

Är de inte redan tillräckligt tydliga med att veganism är att föredra? Vill du att de avkräver någon slags veganismlöfte från medlemmar? 🤔

veggie4every1
12/2/15, 8:44 PM
#26

#25 Jag tycker inte att de är tillräckligt tydliga med att veganism är den moraliska baslinjen. Det vill jag att de ska ändra på.

Jag skulle vilja se att de tydligt förespråkar veganism och att de tydligt rekommenderar sina medlemmar att bli veganer för djuren.

När de kampanjar för exempelvis kortare slakttransporter och burfria ägg så har det ingenting med djurrätt att göra alls. Man kan inte förespråka djurrätt utan veganism och jag önskar att Djurens Rätt kunde förespråka det klart och tydligt.

Ta den här kampanjen exempelvis. Var står det att det enklaste och effektivaste man kan göra för att inte stödja att hönor och kycklingar eller andra djur dödas och utnyttjas är att bli vegan? Burfria ägg, det är precis sådana kampanjer som djuren behöver att vi lägger tid (kampanjen har nu pågått i 7 år), pengar och resurser på…not🤪

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Valkyrija
12/2/15, 8:48 PM
#27

Men vad är felet med att äta ägg? Om du äger ett gäng hönor som är frigående, varför inte äta äggen?

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
[Synnerlig]
12/2/15, 9:22 PM
#28

#27 Man äger inte en annan individ, men tar hand om. Och att fortsätta äta äggen är att se djuren som en produkt som producerar mat för din egen vinnings skull. Ge äggen till hönorna istället.

Valkyrija
12/2/15, 9:32 PM
#29

Jo man är ägare till ett djur. Folk får välja själva vad de vilket ord de vill använda, men jag säger att jag är ägare till mina katter och råttor och har alltid gjort. Vad ska hönorna med äggen till? De är ju knappast så att äggen kommer bli kycklingar då äggen man äter inte är befruktade. Vad spelar det för roll om man har ett gäng hönor som man har för äggens skull om de är frigående och har ett bra liv? Jag ser helt ärligt inte feler i det. Hade en vän när jag va mindre vara granne hade några hönor på deras tomt. De hade det hur bra som helst!

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Valkyrija
12/2/15, 9:33 PM
#30

Hade man inte haft höns för äggens skull hade det nog inte funnits så många hönor kvar. Tyvärr betraktar få människor hönor som husdjur.

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

veggie4every1
12/2/15, 9:46 PM
#31

#30 Då kan hönorna leva i sitt naturliga habitat, fria och vilda.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
12/2/15, 10:05 PM
#32

#29 Vill du verkligen säga att du äger dem? Säger man att man äger sina barn t.ex.?

Hönor äter sina egna ägg som inte ska bli kycklingar, som näring.

Well, ser man efter djurens rätt (som den här sajten handlar om) så vill man att djuren ska ha rätt till sitt eget liv, inte att en översittare (människan) ska ta från deras kroppar som att de vore en produkt att nyttja.

Varför måste det finnas många hönor? Det är ju människan som har avlat fram dessa hönor. Djungelhönor finns fortfarande t.ex. och när man väl börjar sluta äta hönor så kan människor ta hand om de hönor som finns kvar och ge dem ett värdigt liv.

Valkyrija
12/2/15, 10:26 PM
#33

Jag kallar mig själv ägare men givetvis ser jag dem inte som ägodelar. När det kommer till djur har ordet "ägare", för mig, inte den innebörden :) Det måste absolut inte finnas hönor! :) #31 Men då anser du det inte vara okej att ha något djur antar jag? Katter, hundar, hästar, gnagare.. Inget av dessa djur är ju in sin naturliga miljö när de är husdjur?

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

veggie4every1
12/2/15, 10:42 PM
#34

#33 Det stämmer. Vi bör ta hand om de djur som finns idag, men all uppfödning av domesticerade djur bör upphöra. Djur är inte vår egendom att köpa och sälja och "ha" för att vi tycker det är roligt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[Synnerlig]
12/2/15, 10:43 PM
#35

#33 Men om du inte ser dem som dina ägodelar varför vill du kalla dig själv för ägare? Jag vet att det är ett vanligt ord bland människor som har hand om djur, men är det inte bättre att försöka bryta det mönstret och tala om sig själva som vårdnadshavare för djuren eller "mamma"/"pappa" osv eller vad man nu tycker känns bäst så länge det inte är ett ord som står för att man äger någons liv? 🙂

Valkyrija
12/2/15, 10:52 PM
#36

#34 Men om du får din vilja igenom så kommer majoriteten av alla djur vi har som husdjur dö ut? Katter klarar sig inte utomhus. De svälter och fryser ihjäl om vintern. Hundar klarar sig absolut inte heller. Råttor anses vara skadedjur. Jag skulle aldrig vilja leva utan djur. Mina djur har det dessutom jäkligt bra så jag ser inte varför djur ska dö ut för att folk anser att de inte vistas i sin naturliga miljö när de i många fall har de bättre än vad de hade haft ute i det vilda :) #35 Eftersom att jag inte lägger någon innebörd i ordet ägare så anser jag inte att man nödvändigtvis måste börja kalla folk för något annat. Ibland använder jag ord som matte, husse och mamma etc till mina djur, haha, men ägare använder jag också utan att jag mena att de är mina ägodelar. Jag tror ytterst få tänker så :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

veggie4every1
12/2/15, 11:09 PM
#37

#36 Djurens vilda motsvarigheter finns kvar (de arter vi inte redan utrotat genom icke-veganska handlingar). Det är endast de domesticerade varianterna av arterna som upphör att existera. Det är arter som vi gjort helt beroende av människan för sin överlevnad, som aldrig kan bli riktigt vuxna och leva fria liv i sina naturliga habitat. De är för evigt i beroendeställning till oss.

Vi äger deras liv, vi bestämmer allt och vi kan släcka deras liv precis när det passar oss. Jag tycker det är jättetrevligt med husdjur, men jag tycker inte att vi bör fortsätta att föda upp dom som produkter till oss för nöjes skull.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Magi-cat
12/3/15, 8:17 AM
#38

Det här börjar likna en annan tråd, på Vegan:

http://vegan.ifokus.se/discussions/55ffd611ce12c43721000d2e-kan-en-vegan-ha-husdjur?participating-1

Jag kan fortfarande inte förstå hur man kan ta sig rättigheten att hävda att det vore bättre för husdjuren att inte finnas. Det är en rättighet man TAR sig och som inte efterfrågas av djuren. 

Som sagt, mina katter går ut och in som de vill, jag ger dem mat, betalar deras veterinärräkningar och försäkringar, de har inga skyldigheter eller förpliktelser mot sin vilja. Ja, jag står som ägare för att kunna teckna försäkring och veterinären vill ha en ägare i sina papper. Jag kan också dömas om jag inte skulle sköta om mina djur bra. Det är så samhället fungerar.

Katterna skulle inget vinna på att formaliteten att jag kallar mig ägare upphörde och de skulle försvara SIN egen rätt till liv om frågan ställdes till dem. (Att det inte är ett alternativ att släppa ut dem i skogen tror jag vi är överens om, eller?)

Nu invänder säkert någon att jag kan döda dem om jag vill. Grejen är att jag inte vill det. Men jag ser till att de så långt möjligt är friska och har ett bra liv.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/3/15, 8:23 AM
#39

Angående höns:

Jag köper ägg på en gård där hönsen går omkring fritt. Året om kan de välja om de vill vara ute eller inne. Jag tror att de stängs in till natten för deras egen säkerhets skull. 

När man kommer dit möts man av en skara stora, kaxiga, välmående höns och några andra frigående djur som vill hälsa.

Är det orimligt att människorna på gården säljer de ägg hönsen inte behöver i utbyte mot mat, säkerhet, omvårdnad och husrum?

(Nu har inte alla höns det så här bra, det är jag smärtsamt medveten om. För mig är huvudfrågan att alla djur ska ha det bra, inte det formella ägandet.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
12/3/15, 8:26 AM
#40

Äggdiskussionen är kanske lite utanför ämnet. Det finns säkert en egen tråd om det?

#26 Djurens rätt har ju också en 100% veganskt-kampanj. Är inte den tydlig?

Det känns som att du förespråkar en ganska liten justering av organisationens inriktning, men du verkar vara beredd att ta till oproportionerligt hård kritik mot den för att åstadkomma det. 

Det är precis den typen av "falangstrider" mellan i princip identiska övertygelser som la ett löjets skimmer över dåtidens bokstavsvänster. 

Har du provat att skicka en motion till föreningens årsmöte där du föreslår de förändringar du förespråkar?

Magi-cat
12/3/15, 8:30 AM
#41

#40 Diskussionen kom in på domesticerade djurs rätt att existera - eller inte.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
12/3/15, 9:56 AM
#42

Det var ju tydligt och bra: http://www.djurensratt.se/100-procent-veganskt

F.ö. anser jag att det är bra att arbeta på bred front. I kampanjer för att djuren ska få det så bra som möjligt (höns t.ex.) når man fler, vilket är bra för djuren, än om man kräver husdjurens avskaffande och extrem veganism. Det senare kan det finnas andra organisationer för.

Aktionstemat är något som aktiverar många och är förmodligen ett effektivt sätt att jobba på.

Här är ett exempel på en blixtaktion som kan nå många: (Fler behjärtansvärda aktioner på samma sida)

http://www.djurensratt.se/engagera-dig/blixtaktioner/hjalp-de-hemlosa-djuren


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

veggie4every1
12/3/15, 11:21 AM
#43

#40 och #42 Var står det att man bör bli vegan? Det där är en märkning för veganska livsmedel, inget annat. Det underlättar när man handlar mat, men inget mer.

#40 Man bör vara medlem om man ska lämna motion till stämman, jag  är inte medlem.

Jag tycker faktiskt inte att det är så fantastiskt hård kritik att vilja att en djurrättsorganisation förespråkar veganism som baslinje.

Vad är djurrätt utan veganism??

#42 Det finns ingen "extremveganism". Det finns veganism och icke-veganism.

De behöver inte förespråka ett avskaffande av husdjur, men de behöver förespråka veganism på ett tydligare sätt om de vill förespråka djurrätt.

Men jag förstår att organisationen passar icke-veganer och djurskyddsförespråkare fint. De kan alltid byta namn till Djurens Skydd och sluta förvirra budskapet vad djurrätt handlar om. De är ändå mer en djurskyddsorganisation än en djurrättsorganisation.

Men egentligen så struntar jag i DR och deras djurskyddskampanjer. Jag har inte och kommer inte att engagera mig i DR och kommer inte att lägga tid och energi på att försöka ändra något i deras organisation. Blir de tydligare med veganbudskapet och djurrättsbudskapet så är det toppenbra, blir de det inte så förblir de en djurskyddsorganisation och då får det väl vara så.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Magi-cat
12/3/15, 11:36 AM
#44

#43 Det där är en märkning för veganska livsmedel, inget annat. Jag tyckte det var en bra kampanj, just för att den underlättar när man handlar. 🙂

Men egentligen så struntar jag i DR och deras djurskyddskampanjer

ok 😐


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

veggie4every1
12/3/15, 12:14 PM
#45

#44 Ja, det är bra med en veganmärkning av veganska livsmedel. Men det är inte att förespråka veganism som baslinje och jag förstod det som att #40 ansåg att det var en kampanj för att förespråka veganism och det är det inte.

Jag förstår dock att DR egentligen förespråkar en vegansk kost. Det jag önskar är att man vågade förmedla budskapet mycket tydligare för det behövs verkligen.

Men istället ägnar man sig mest åt djurskyddskampanjer. Om man åtminstone gjorde båda, hade veganbudskapet i djurskyddskampanjerna…Men joo, jag struntar faktiskt i DR och jag tycker att jag gjort mitt ställningstagande klart nu för alla hoppas jag.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Magi-cat
12/3/15, 12:17 PM
#46

Genom att inte ha veganbudskapet (så tydligt) i kampanjerna så samlar de fler, vilket är bra för djuren.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

veggie4every1
12/3/15, 1:16 PM
#47

#46 Det finns inget veganbudskap alls i djurskyddskampanjerna. Genom att avstå från veganbudskapet drar det fler icke-veganska medlemmar som får ett gott samvete pga att de stödjer djurskyddskampanjer. Inte bra för djuren, men bra ekonomiskt för DR.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Magi-cat
12/3/15, 2:07 PM
#48

#47 Är det dåligt för djuren att andra än veganer stödjer djurskyddskampanjer?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Synnerlig]
12/3/15, 2:10 PM
#49

#48 Veganer är nog sällan för djurskydd då det bara ger bönder och icke-veganer en klapp på axeln om de sköter sig efter lagar, men det ger bara djuren ett något drägligare liv i fångenskap. Veganer önskar djuren sitt liv tillbaka och stödjer djurrättsorganisationer.

JonasDuregard
12/3/15, 2:23 PM
#50

#43 "Man bör vara medlem om man ska lämna motion till stämman, jag  är inte medlem."

Där har du kärnan i problemet kanske, att du avsiktligt försatt dig i en position där du saknar inflytande över föreningens verksamhet, men ändå har bestämda åsikter om den. 

"De behöver inte förespråka ett avskaffande av husdjur, men de behöver förespråka veganism på ett tydligare sätt om de vill förespråka djurrätt."

Och någon annan kommer tycka det är fruktansvärt att du är beredd att acceptera husdjur, och så fortsätter det. Hur renlärig du än är finns det alltid någon som anser sig ännu mer renlärig. 

#49 "Veganer är nog sällan för djurskydd då det bara ger bönder och icke-veganer en klapp på axeln om de sköter sig efter lagar, men det ger bara djuren ett något drägligare liv i fångenskap."

Men veganer vill väl att de djur som är fångade idag ska ha så drägliga liv de kan få, eller? Jag förstår att ni inte vill kompromissa när ni ser saker på det sätt du beskriver, men man kan ju vara för djurskydd som alternativ till inget djurskydd och fortfarande vara tydlig med att man inte accepterar djurens fångenskap alls. 

"Veganer önskar djuren sitt liv tillbaka och stödjer djurrättsorganisationer"

Men ni struntar väl inte helt i hur illa det är fram tills den önskan går i uppfyllelse?

Em_
12/3/15, 2:41 PM
#51

Förstår inte problemt med att stötta djurskydd och djurrätt parallellt. Världen kommer inte bli vegansk över en natt. Struntar man i djurskyddet sviker man djuren som föds i morgon och om fem år. Halm gör t.ex. stor skillnad för slaktsvin. För mig är det självklart att man stöttar det också även om ens mål är ett veganskt utopia, för att minska lidandet på vägen dit.


veggie4every1
12/3/15, 3:50 PM
#52

#50
"Där har du kärnan i problemet kanske, att du avsiktligt försatt dig i en position där du saknar inflytande över föreningens verksamhet, men ändå har bestämda åsikter om den. "

Tycker inte att det är kärnan till problemet alls. Kärnan till problemet är att en djurrättsorganisation inte förespråkar veganism på ett tydligt sätt. Nu kan jag ju  ha en åsikt om den här organisationen utan att vara medlem. Men jag har nu klargjort hur jag känner i frågan, det kan väl inte möjligen vara oklart längre? I så fall så släpper jag det ämnet, för som jag tidigare sagt som bryr jag mig inte särskilt mycket om DR🙂

#51 Visst är det bättre att djuren lider lite mindre medan de utnyttjas och dödas. Men de lider fortfarande och djurskyddsreformer är industriernas svar på konsumenternas ökande medvetenhet. Det ligger i bondens intresse att sköta sina djur på så bra sätt som möjligt för att det är ekonomiskt lönsamt. Ingen tjänar  på självdöda och sjuka djur. Vi behöver inga kampanjer för djurskyddsreformer, vi behöver skifta debatten till att ifrågasätta varför vi utnyttjar och dödar 60 miljarder djur per år helt i onödan.

Det är verkligen ingen extrem position att undvika lidande och död så långt det är praktiskt möjligt. Vi sviker djuren när vi utnyttjar och dödar dom helt i onödan. Det är det som är sveket, inte att ta positionen för djurens rätt till liv, frihet och att inte vara någons egendom framför mer halm i boxen.

Rekommenderar förövrigt detta intressanta podcast där Per Anders Svärd talar om djurskydd. Han var ordförande i DR för många år sedan om det kan vara intressant för er som förespråkar DR och är intresserade av djurskydd.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
12/3/15, 6:15 PM
#53

#50 Klart jag vill att djuren ska ha det så bra som möjligt även om de är i en sits de inte förtjänar att vara i. MEN jag vill inte bidra till organisationer som är för att vi fortfarande ska utnyttja djur bara det att de ska ha det lite bättre även om de är i fångenskap och utnyttjas.

Så om jag får välja så ger jag hellre mina pengar till en djurrättsorganisation som jobbar med att ta djuren ifrån situationen och inte för att grisarna ska få en extra näve hö att stå på när de ändå är i ett helvete. Det finns nog tillräckligt med människor som lägger sina pengar på djurskydd än djurrätt.

veggie4every1
12/4/15, 12:03 PM
#54

#48 "Är det dåligt för djuren att andra än veganer stödjer djurskyddskampanjer? "

Ja, i den bemärkelsen att man tycker att man gör nog, samvetet är lugnat. "Ingen kan göra allt, men alla kan göra något mentalititeten" skyddar det egna samvetet och man fortsätter att stödja djurförtrycket och främja dödande och utnyttjande av 60 miljarder djur varje år för man har ju ändå "gjort det man kan".

Man bör istället vara klar över att veganism är den moraliska baslinjen och man bör inte kunna gömma samvetet bakom påskrivna protestlistor och medlemsavgifter till olika organisationer.

Djurskyddskampanjer främjar djurförtrycket på det sättet att det ger oss ett gott samvete att fortsätta att döda och utnyttja djur i onödan.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Magi-cat
12/4/15, 12:19 PM
#55

#54 Men primärt handlar det ju inte om våra egna samveten. (Varför har förresten någon rätt att döma någon annans "samvete" som ofullständigt och otillräckligt?) 
Medan vi diskuterar samveten hit och dit så lider djuren, här och nu. Det dröjer länge innan  det där perfekta veganska samhället (kanske) är verklighet. Under tiden är det allas vår förbaskade skyldighet att göra det vi kan för att förbättra för djuren.
Halm att ligga på betyder mindre lidande för grisen, höns som får ströva utomhus ger mindre lidande för hönsen osv. De bryr sig inte om principer eller påskrivna protestlistor, men de har rätt att ha det så bra som möjligt, just nu.

Alla kommer inte att bli veganer (som menar att husdjuren ska dö ut), men alla kan göra något för att förbättra för djuren. Därför är det bra att så många som möjligt deltar i protestaktioner.

Det finns ju inget som hindrar att de som tycker det är för futtigt gör mer ändå.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
veggie4every1
12/4/15, 12:53 PM
#56

#55 Vår förbaskade skyldighet som du uttrycker är att bli vegan om vi har en praktiskt möjlighet, vilket det flesta har. Det kommer att göra en skillnad som märks för djuren.

Det är inte vår förbaskade skyldighet att istället ge grisarna mera halm så vi kan utnyttja och döda dom med bra samvete.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Magi-cat
12/4/15, 12:57 PM
#57

#56 Och om vi aldrig når det perfekta samhället där alla är veganer kommer grisarna aldrig att ligga på halm och hönsen aldrig att släppas ur burarna .


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

veggie4every1
12/4/15, 4:21 PM
#58

#57 Djurskyddsreformer sker ändå.

Ett tydligt veganbudskap ger möjligheten att nå ett samhälle utan speciesism.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Zachapacka]
12/4/15, 5:54 PM
#59

#58 varför skulle djurskyddsreformer bara ske? Inget kommer ju från bara intet.

[Synnerlig]
12/4/15, 6:05 PM
#60

#59 Tror du att alla som håller på med djurskydd just nu bara skulle sluta för att fler människor väljer att bli veganer? Eller hur menar du nu? Det är ju fler som skänker till djurskydd än vad det är som skänker till djurrätt.

[Zachapacka]
12/4/15, 6:25 PM
#61

#60 Jaha, jo varför skänka pengar till exempel UNICEF, Rädda barnen med mera? Det är ju ändå massor av andra som gör de. Varför bry sig över huvud taget? Någon annan löser de säkert.

Ni uppmanar ju dessutom att man inte ska skänka pengar till djurskydd utan att pengarna borde gå till djurrätt istället. 

Sen skulle jag gärna vilja veta vilken djurskyddsorganisation som får så mycket pengar och som arbetar för att grisar ska få mer halm i ladorna? (jag är inte ironisk nu, jag vill gärna veta :))

veggie4every1
12/4/15, 7:42 PM
#62

#59 Som jag redan sagt så är djurskyddsreformer industriernas svar på konsumenteras ökade medvetenhet och det är reformer som ökar industriernas vinst. Ingen blir rik av självdöda och sjuka djur utan det är i deras eget bästa intresse och det gör att de lättare säljer sina produkter eftersom det är "glada" djur som utnyttjas och dödas på ett "humant" sätt.

Jag har aldrig sagt att pengarna borde gå till djurrätt. Man behöver inte skänka pengar till några organisationer alls. Bli vegan istället.

Du får fråga en djurskyddsförespråkare om vilka djurskyddsorganisationer som arbetar för grisarnas halm, det vet inte jag. Det var #51 som nämnde det. Kanske de vet det inne på Djurskydd iFokus så jag hänvisar frågan dit.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
vallhund
12/4/15, 8:37 PM
#63

Suck!

"Speciesistiskt språk är inte tillåtet och kan komma att redigeras."  Står det i sajtens regler,  gäller inte reglerna för Sajtvärd o moddar?

Man är inte moraliskt mer högstående individ för att man är vegan, även om var o varannan vegan verkar tro det, även de som äger djur.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

veggie4every1
12/4/15, 8:49 PM
#64

#63 Var hittar du speciesistiskt språk i tråden vallhund?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: