Annons:
Etikettallmänt-och-ot
Läst 1830 ggr
Lona
10/16/17, 10:13 AM

TV 3, ni borde skämmas!

Visserligen håller jag själv på med hästar vilket väl inte är ok enligt djurrättstänk men det här ställer jag mig INTE bakom! Det handlar om TV 3s nya satsning "Det stora hoppet" där döttrar ska lära sina icke-kunniga pappor att hoppa. Vinsten är en riktigt fin hopphäst. Såhär ska ridning inte se ut, med ryttare som hänger och sliter i tyglarna, dunsar i sadeln över hindren och rent allmänt inte hanterar hästarna trevligt i ridningen. TV 3, skämmes, ta mig f-n! Lyckades inte få in länken men gå in på viafree.se -> program -> det stora hoppet! :-(


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Stallmima
10/16/17, 11:55 AM
#1

Fast så ser det väl ut på många ridskolor runt i landet också, "alla är barn i början"  När man lär sig saker blir det oftast fel i början och jag tror nog att hästarna kollas upp emellanåt. Har inte sett programmet men kan tänka mig hur det ser ut

Vrilen
10/16/17, 2:50 PM
#2

Har set bara set trailern men håller med #0, hur det slits och studsas. Visst nybörjare kan också göra så men tar dom sin tid! Här har dom väl inte 5 år på sig och då blir allt pannkaka. Sen att man ska tävla om att få en dyr häst låter iallafall för mig hemskt.

Hittade en krönika med kritik till Stjärnhoppningen vilket är ungefär samma sak: https://www.hippson.se/artikelarkivet/kronikor/kronika-nej-stjarnhoppningen-hastar-ar-inga.htm

Lona
10/18/17, 12:16 AM
#3

#1, Det ser då inte ut så på de seriösa ridskolor jag varit på. Som #2 skrev, där får det ta tid och man kan gradvis träna ryttarna utan att utsätta hästarna för obehaget som syns i trailern.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Rafflan
12/8/17, 3:29 PM
#4

#1 på ridskola ska man inte kunna galoppera första gången man sitter på en häst, dem här i serien ska kunna alla gångarter, dressyr, hoppning, mm efter bara 2 veckor. Finns ingen ridskola som utbildar så, på ridskolor utbildar man i långsam takt och tar det efter elevens behov.

Upp till toppen
Annons: