Annons:
Etikettvideos-podcast
Läst 977 ggr
veggie4every1
5/14/17, 3:23 PM

Varför producerar en ko mjölk?

Jag fick faktiskt den frågan idag och svaret är att kossan producerar mjölk eftersom hon fött en kalv.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
vendelay
5/14/17, 7:19 PM
#1

Jag undrar om personerna i videon informeras om vad som gäller efter att de har svarat fel.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
5/15/17, 2:02 PM
#2

#1 Ja, det vore ju konstigt annars. Säkert informeras de att en ko behöver få en kalv för att bilda mjölk precis som vilket däggdjur som helst.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
5/15/17, 8:35 PM
#3

#2 Jag hade velat se de reaktionerna. Innan jag blev vegan har jag aldrig funderat på varför en ko producerar mjölk (jag vet inte om jag trodde att det hade med kalvarna att göra eller inte) och jag hade nog blivit väldigt chockad och (förhoppningsvis) direkt förstått att det antagligen inte är någonting för mig att konsumera.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
5/16/17, 12:15 PM
#4

#3 Ja, det hade man velat se. Det kanske finns i något annat liknande klipp, får kolla upp det.

Men precis jag funderade inte över det så mycket heller, de kallas ju mjölkkor så då har de väl mjölk då liksom …🤪

Om man någonsin ifrågasatte det och då fick svaret att de var tvungna att mjölkas så var det ju helt logiskt. Då hade jag ändå som barn kontakt med kor hela somrarna.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
5/16/17, 11:11 PM
#5

Ja, de "måste" ju mjölkas.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lona
5/17/17, 9:31 PM
#6

Som barn kan man nog bli konfunderad - det behövs en tjur (nåja, spermier) så att det blir en kalv för att man ska få mjölk men det behövs ju ingen tupp för att man ska få ägg… Ur rent "logiskt barnperspektiv" kan det nog krångla till det, även om de där äggen aldrig hade kunnat utvecklas till kycklingar. (Som liten visste jag mycket väl hur fisken, skinkan, potatisen och mjölken hamnade på bordet OM man odlade/fiskade själv eller köpte av bonden. Vad jag inte kunde begripa var hur de framställde fiskpinnarna, köttet och potatisen i någon form av fabriker av - vad då? Att det var "samma" produkter på Ica och det som vi fixade själva alternativt köpte direkt från bonden föll mig inte ens in.) Förresten, rent hypotetiskt - visst borde man kunna få kor att laktera via hormoner, utan att de får kalvar? Någon slags artificiell "skendräktighet" med andra ord? Jag menar inte att det skulle vara bättre, det var bara en fundering…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
veggie4every1
5/17/17, 10:13 PM
#7

#6 Det borde man ju kunna. Jag kan tänka mig att man vill åt kalvarna dock.

Dels vill man få fram nya mjölkkor att ersätta de utslitna som ska slaktas och så vill man nog fortsätta att producera köttprodukter från de slaktade kalvarna,

Slaktade kalvar ger en bra förtjänst även om de är biprodukter i mjölkindustrin.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: