Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 745 ggr
Lona
2017-03-14 13:10

Olika arters värde?

Ytterligare en "Jag vill veta"-fråga från mig, tack för det utförliga svar jag fick senast! :-) Hur ser ni på olika arters "värde"? Nu menar jag inte ekonomiskt sett utan någon slags moraliskt-känslomässigt värde. Samhället i stort har väl någon slags rangordning även om den varierar lite beroende på kultur mm. I allmänhet kan jag tänka mig att den ser ut ungefär såhär (åtminstone i de flesta västerländska länder); • Människa • Sällskapsdjur (tex är lagar och förordningar som rör hästar och hundar mycket "generösare" än för nötboskap och grisar). • "Produktionsdjur" • "Vilda" djur (som har en egen rangordning, en älg är värd mer än en grävling aom i sin tur är värd mer än en kråka) • Skadedjur som råttor mm (OM de inte är sällskapsdjur, då är de "värda" mer…) • Diverse "obehagliga" insekter mm som spindlar, mygg och fästingar (däremot har fjärilar ett högre värde för de är vackra - enligt människan) Nånstans i mitten hamnar väl försöksdjur som också har en inbördes ordning som primater -> hundar -> kaniner -> råttor -> fiskar -> insekter (det finns inte några direkta förordningar för hur bananflugor skall hanteras, de behöver inte ens vara destinationsuppfödda) Hur tänker ni kring detta? En människa, hund och gris har väl samma värde? Hur är det med arter som hamnar längst ner på listan som tex spindlar och mygg? Är det ok att slå ihjäl en mygga? Och var går i så fall gränsen? Jag antar att det är ok att avliva ett skadat djur, oavsett om det är en hund eller älg, men inte ett friskt? Jag frågar inte för att provocera, jag antar att djurrättsaktivister får de här frågorna ganska ofta i en raljerande form, utan jag är uppriktigt intresserad.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[Tänkpådet]
2017-03-14 18:44
#1

jag tror att dom flesta värderar djur på liknande sätt, vi värderar oftast dom djuren vi har personliga relationer till högre än andra och djur som vi har positiva upplevelser från och djur vi kan relatera till och förstå högre än andra. sen tror jag att det handlar om hur dom upplever verkligheten och hur känslomässigt komplex djuret ifråga är och eventuellt hur intelligent det är. nu behöver jag inte värdera ett djur högt för att respektera det eller för att undvika att tex exploatera eller plåga eller döda det, men måste jag välja mellan olika djur så blir det så jag tänker…

är jag ute i skogen och ser en skalbagge skulle jag inte tycka att det vore ok för mig att döda det men jag hade å andra sidan inte gråtit om jag hade råkat trampa ihjäl det, däremot, hade jag råkat köra ihjäl ett människobarn hade det känts ganska hemskt…

jag gör skillnad på djur och djur men jag skulle inte använda min personliga värdering som rättfärdigande för att behandla dom dåligt i onödan.

men om nöden vore där skulle jag välja djuren längst ner på skalan först.

om du ska plåga/skada och/eller döda ett djur bör du enligt mig kunna rättfärdiga det på något sätt, tex om du vill döda en människa så bör du förklara varför, för att rättfärdiga det…

 du kanske du rättfärdigar det genom att förklara att den människan är en massmördare som dels bör sona för sina brott men sen även för att undvika att denne person dödar fler än den redan gjort.

att döda en mygga skulle du kunna rättfärdiga genom att förklara att myggan skadar dig och gör livet surt för dig och den lyssnar inte på dina uppmaningar att sluta surra och suga blod.

vet inte om dödande vore etiskt rätt i något av de två fallen men oavsett så bör du kunna resonera och argumentera och rättfärdiga dina handlingar på något sätt. och så är det alltid en fördel om dina argument är logiska.

landsbygdsbo
2017-03-14 22:35
#2

Då vi inte är fullt på det klara över hur allting hänger ihop så är värdet svårbestämt.

Ta till exempel Älgen, de flesta anser älgen vara ett värdefullare djur än ex daggmasken, men den senare är avgörande för en vettig odling pga av det arbete masken utför.

Så värdet är jättesvårt.

Rent mänskligt sätter vi ju ett människoliv över ett djurliv..men tittar man på det rent praktiskt så har vi kanske ngr hundra av en sällsynt noshörning men flera miljarder av oss människor så….

Lona
2017-03-14 22:49
#3

#2, Jag tänkte mest ur ett djurrättsperspektiv även om det för all del är en intressant diskussion även ur andra synpunkter :-).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

landsbygdsbo
2017-03-14 22:53
#4

Ur djurrätts perspektiv så verkar det ju vara så att ju högre stående djuren är ju mer rättigheter ska de ha… En kanin är sötare än en fästing och trevligare med så….

lordgortor
2017-03-17 10:50
#5

Frågan är vem som bestämmer värdet. Det finns säkert individer som anser att myggor,fästingar, getingar osv är helt onödiga. Men säkert är det inte. Och värdet på en organism skall sättas av vem? Finns det ett objektivt värde eller skall evolutionen avgöra värdet? Människan kanske är det djur som är minst önskvärt om naturen fick råda? En organism som starkt påminner om skrönan om Egyptens gräshoppor.

vendelay
2017-03-18 16:03
#6

Nu fick du visst ett par som bara måste få berätta vad de tycker fastän de inte är djurrättsaktivister och överhuvudtaget inte är intresserade av djurrätt. 

Jag ska i alla fall försöka svara. Det är en svår fråga! Jag anser såklart att det är fel att utnyttja alla djur som lever, som har möjlighet att känna känslor som glädje, rädsla osv, men det betyder såklart inte att alla har samma värde ändå. Det går inte att leva utan att döda någon men det går att undvika dödandet i största möjliga mån. 

Jag anser att alla har ett grundläggande värde, typ en rätt att leva och känna. Jag värderar dock mina katter högre än en gris jag aldrig träffat. Jag värderar min sambo mer än någon människa jag gick förbi på stan. Där här blir ganska virrigt men det är för att det är en oerhört svår fråga. Jag skulle alltid (precis som alla andra gör) värdera de jag känner över de jag inte känner. 

Det är ju så att alla de här som snackar om att "människan är högst upp i näringskedjan" och blablabla anser att människan är viktigast. Det tycker inte jag. Jag tycker inte att jag är så viktig att jag har rätt att döda kalvar för att få dricka deras mat. Jag är inte så värdefull att jag har rätt att gasa ihjäl tuppkycklingar bara för att få äta deras mammas ägg. Men vem jag anser är "mest värd" kan jag inte svara på.

Samtidigt måste jag ju leva. Jag åker kollektivt varje dag, ibland köper jag nya kläder och självklart dödas några insekter även av min växtbaserade mat. Jag kan ändå leva med det eftersom jag vet att jag gör en enorm skillnad och för att jag vet att veganism är framtiden (det vet ju till och med dagens filmer och TV-serier 👍).

Oftast hoppas jag på att mänskligheten skulle dö ut (och som vi behandlar jorden är det väl inte lång tid kvar), men mest hoppas jag att folk kan stoppa undan sina egon och förstå att världen inte kretsar kring just dem.

Jag förstår att de här två andra i tråden kommer skriva en massa tjafs här, jag har försökt få med så mycket information som möjligt och jag svarar om det är en seriös fråga men inte om det bara är något korkat skit som ni redan personligen fått svar på tidigare.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
landsbygdsbo
2017-03-18 16:41
#7

#6

Att inte instämma med din version av djurrätt innebär naturligtvis inte att man inte är intresserad av god djurhållning.

Tråden handlar ju om olika arters värde, och eftersom det uppenbarligen är en fråga om hur olika individer ställer sig till olika djurs värde. Att det av nödvändighet måste finnas olika värderingar.  Men det kanske är tanken med olika åsikter som är så vämjelig för dig?😎

vendelay
2017-03-18 17:01
#8

Nej, det är klart att du kan vara för djurskydd utan att vara för djurrätt men eftersom TS bokstavligen skrev:

"Jag tänkte mest ur ett djurrättsperspektiv"

så är dina åsikter inte lika intressanta.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2017-03-18 19:11
#9

#8 din inställning till andras åsikter har du ju gjort klart (något korkat skit)

Men som det gamla ordspråket säger…som man känner sig själv, skyller man andra😃

lordgortor
2017-03-19 00:29
#10

Äsch, så klart kan vi alla bli vegetarianer, men grundfrågan kan vi säkert inte lösa, framförallt inte här.

Kanske en pelargon har ett lika stort värde som  ärkebiskopen eller som statsministern eller som vilken annat levande organism som helst. Det hela liknar mest en tvist om påvens skägg eller annan konstruerad fråga.

Lona
2017-03-19 10:23
#11

#6, Tack för ditt svar, det var så jag menade :-) . Det är klart att det är en komplex fråga utan givna svar men det här är ju också ett diskussionsforum, dock ett som är inriktat på just djurrätt och det var det jag var intresserad av :-) . Jag funderade helt enkelt på hur djurrättsaktivister tänker även om jag är väl medveten om att ni inte är en homogen "klump" utan givetvis har individuella tankar och värderingar även om de är lika varandra. (Jag hade lika gärna kunnat ha en frågeställning till en annan ideologi eller grupp med politisk åsikt, religion osv men nu var det som sagt just detta jag undrade över. Jag frågar ju liksom inte i en muslimsk grupp hur kristna resonerar kring en viss sak, möjligen hur de TROR att kristna tänker, stor skillnad.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

vendelay
2017-03-19 11:59
#12

#11 Bra att du är medveten om att alla veganer och djurrättsaktivister inte är en homogen klump, för många tänker så. Försöker vara tydligt med att skriva att det är JAG som tycker det jag skriver men många missar det ändå.

Hur tänker du själv kring djurens moraliska värde?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
landsbygdsbo
2017-03-26 13:43
#14

#13  Har du bevis för det eller är det bara ditt privata tyckande😎

Denna kommentar har tagits bort.
landsbygdsbo
2017-03-27 15:46
#16

Djurs rätt dvs djurens rätt är idag den rätt vi dvs vi människor ger dem. Allt sker på våra villkor och med den måttstock vi sätter. Detta gäller vare sig det är en militant djurrättsaktivist som uttalar sig eller en slaktare på Scan.

Upp till toppen
Annons: