Annons:
Etikettallmänt-och-ot
Läst 697 ggr
veggie4every1
2017-02-16 12:14

Polis maktlös inför militanta bönder

"Måndagen den 23 januari i år attackerade hundratals bönder EU-parlamentet i Bryssel för att kräva högre mjölkpriser. Man satte eld på torrmjölk mitt på gatan, brände bildäck, sköt signalbloss med slangbella, blockerade vägar och sprutade komjölk över parlamentsbyggnaden, poliser och förbipasserande. Ingen arresterades och protestanternas krav fick mycket pressutrymme."

"Förra gången en liknande räd genomfördes lyckades mjölkbönderna få ut 500 miljoner euro i extra specialstöd. Organisationen Sveriges Mjölkbönder är medlemmar i den grupp som organiserar offensiven."

Det lönar sig tydligen att vara militant när man är mjölkbonde…

http://www.ostrasmaland.se/insandare/polis-maktlos-infor-militanta-bonder/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
vendelay
2017-02-16 12:18
#1

Synd att det inte var "militanta veganer", då hade det nog blivit en enorm nyhet 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2017-02-16 12:24
#2

#1 Ja, då hade det varit i alla nyheter överallt det kan jag lova och många skulle säkert ha arresterats och bötfällts.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2017-02-17 08:57
#3

Skillnaden är väl att dessa militanta bönder eldar upp sin egen torrmjölk, militanta veganer eldar ju upp andras bilar…..

veggie4every1
2017-02-17 12:37
#4

#3 Mjölken tillhör korna och kalvarna.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2017-02-17 15:33
#5

#4 Den är betald med husrum och mat 😉 Så enligt både svensk och EU lag så äger ägaren till ett djur de produkter som tas från djuret..Men lämna in en ansökan om en lagändring, så får vi demokratiskt rösta om det genom vår folkvalda församling…

vendelay
2017-02-17 16:12
#6

Fast bönderna brände bildäck också. Vems däck?

De sköt signalbloss med slangbella. Det låter ganska farligt tycker jag.

De sprutade mjölk (som de äger, visst, enligt lagen) över människor som med största sannolikhet inte vill få mjölk sprutad över sig och antagligen förstörde bönderna både deras dagar och möjligen deras kläder (vet du hur äckligt det luktar med intorkad mjölk?).

Men sure. Var sur på veganerna du.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
landsbygdsbo
2017-02-17 16:32
#7

#6 med tanke på att det är bönder så handlade det förmodligen om deras egna uttjänta däck….för jah har för mig att man måste betala en "skrotningsavgift" för uttjänta däck i Belgien…

Och, nej jag är inte sur på veganer. Bara folk som saboterar och förstör. De som förstörde kläder, dem gillar jag inte heller. Men mordbrännare ser jag som en lägre klass bland människor…

veggie4every1
2017-02-19 15:16
#8

#7 Jag delar inte in någon i högre eller lägre klasser, men jag håller med att mordbrand är väldigt olämpligt, farligt och högst kontraproduktivt.

Eller det borde vara kontraproduktivt, men uppenbarligen lönar det sig istället om man är mjölkbonde.

Jag tycker nog att även om man bränner sina egna däck och sin "egen" torrmjölk så är det avsiktligt anlagt med fara för allmänhetens hälsa med cancerframkallande och giftig rök från en massa brinnande däck.

Det bör väl då klassas som mordbrand och straffas istället för att belönas med ytterligare bidrag.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2017-02-19 15:26
#9

#7 tror knappast mordbrand lönar sig för ngn mjölkbonde…försäkringsbedrägerierna undantagna.

Att elda upp bildäck eller torrmjölk ska inte falla under begreppet mordbrand, och gör det inte heller. Juridiken har (ännu inte hemfallit åt Storebrors vokabulära ordbruk) Möjligtvis förargelseväckande och eller brott mot miljöbalken. Men att elda upp SCANS;s lastbilar då de står parkerade intill hus är att betrakta som mordbrand.

Och ibland är de "franska" metoderna rätt effektiva, exempelvis då Greenpeace ville belysa miljöförstöringen i Europeiska vatten och tippade tonvis med rutten fisk utanför lokalen där den ansvariga gruppen inom EU hade en sittning. Delegaterna fick vada genom rutten fisk för att ta sig in.

Men att sänka sig till mordbrand…det är fööööör lågt

veggie4every1
2017-02-19 22:28
#10

#9 Ja, det är ju bara min åsikt att det bör vara olagligt att elda däck på allmän plats. 

Kan dock inte låta bli att undra hur media och polis skulle betett sig om det varit djurrättsaktivister istället för mjölkbönder🤔

Ja, de här scanbilarna brändes dumt nog av ett fåtal individer någon gång på 90-talet.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2017-02-19 22:59
#11

#9 det är ju olagligt att elda gamla bildäck på offentlig plats, men det är långt ifrån mordbrand.

Jag skulle tro att antalet veganer som fällts för mordbrand, Mordhot o skadegörelse vida överstiger de militanta bönder som fällts för dylik skit.

Du får  nog ursäkta, jag tror inte heller säk håller ett speciellt öga på militanta bönder i Sverige, men däremot på militanta veganer.. så ingen rök utan eld 😉

Upp till toppen
Annons: