Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 471 ggr
Lona
2017-01-30 16:15

Avlivning + lite till...

Jag har en hel del frågor om djurrätt och veganism, jag är inte ute efter att tjafsa eller ifrågasätta utan är helt enkelt nyfiken så det kommer nog att dyka upp en del trådar från mig. Är det inte ok så säg till, antar att ni har dragit det här ett antal gånger för oss icke-veganer ;-) . Som jag förstått det så är ni, i princip, även emot sällskapsdjur mm. Dock är det ok när det handlar om att ge ett utsatt djur ett hem. Hur ser ni på veterinärvård och avlivning? Nu menar jag inte avlivning av friska, välmående djur för det är väl de flesta emot men ett sjukt djur? Har vi "rätt" att bestämma huruvida ett visst djur ska avlivas eller fortsätta leva? Man får ju faktiskt inte "avliva" (aktiv dödshjälp) människor i Sverige, är det då mer ok med djur? (Personligen skulle jag snarare vilja se att man hade möjligheten att avliva folk också, när det finns medicinska skäl.) Och är det ALDRIG ok med att använda djur, jag tänker då på till exempel ledarhundar, servicehundar och så vidare? Djur som man kan tänka sig ändå har det bra (om man jämför ned djur i matproduktion eller försöksdjur) och gör otrolig nytta?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
vendelay
2017-01-30 18:07
#1

Jag är vegan men kan självklart bara tala utifrån mig själv och inte utifrån alla veganer men jag tror åtminstone har jag har väldigt "veganska" värderingar eller hur jag ska säga haha!

Djur som är hemlösa, som bor på djurhem och liknande måste tas om hand. Det är ju människans fel att de blev hemlösa från början. En vegan stödjer inte avel eftersom det bidrar till fler sällskapsdjur (alltså djur som vi avlar fram för att vi vill det) och anledningen till att hemlösa djur är okej att ta omhand är ju för att alternativet är att lämna dem att dö långsamt. Men såklart är förhoppningen att inga djur (eller människor, men det är ett annat område!) ska vara hemlösa och då finns det ju inga såna djur som behöver tas om hand.

Jag personligen (måste verkligen understryka att detta är min personliga åsikt och det är mycket möjligt att andra veganer inte håller med!) tycker att avlivning vid medicinska skäl bör var tillåtet för både ickemänskliga djur och för oss människor. En bör väl vara försiktig med att säga att det är okej att avliva djur, även om de lider, eftersom det inte är lagligt att göra detsamma med en människa men jag tycker att det borde vara lagligt för människor också så. Jag anser att om veterinären säger att det inte finns mer att göra och om djuret mår dåligt då bör djuret få somna in.

Den här delen med servicehundar och liknande är en otrolig svår fråga, och jag har aldrig själv behövt ha ett djur på det sättet så jag har ingen erfarenhet. Däremot finns det teknik och massor med arbetslösa människor och jag tror innerligt att det går att lösa på ett annat sätt. Jag är väldigt säker på att de flesta servicedjur (och "vanliga" husdjur) har det väldigt bra i sina hem men det är inte poängen. Det handlar ju om att vi tvingat dem dit, avlat och tränat fram raser som ska lyda oss. Det tycker jag är oroligt fel.

Alla, veganer och inte veganer, vet att världen inte kommer att bli vegan över en natt. Kanske inte ens inom min livstid. Vissa frågor har inte helt utvecklade svar (eller så känner jag inte till dem!) men det finns tid att finna lösningar.

Och btw, du är hemskt välkommen att ställa frågor! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2017-01-31 21:41
#2

Jag tycker vendelay har svarat så bra på det här och jag håller med 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Mandra
2017-02-02 07:08
#3

Jag ställde just samma fråga i annan tråd - men fick svar här - när det gäller dödshjälp.

Lona
2017-02-02 21:51
#4

#1, Tack snälla för ett utförligt och vänligt svar :-) !


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

vendelay
2017-02-03 15:36
#5

👍🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: