Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 563 ggr
veggie4every1
2016-05-20 23:00

Dags att förbjuda sexuella övergrepp på djur

Dags att förbjuda sexuella övergrepp på djur på riktigt skriver Per-Anders Jande, Vegonormnätverket och Daniel Rolke, Djurrättsalliansen.

http://asikt.dn.se/asikt/debatt/dags-att-forbjuda-sexuella-overgrepp-mot-djur-pa-riktigt/

Vad tycker du? Ska det förbjudas på riktigt eller bara förbjudas när människan känner sexuell njutning av övergreppet?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Corgitok
2016-05-20 23:05
#1

Det är ingenting att snacka om enligt mig, klart att det ska förbjudas för människor måste inse att djur inte är saker!

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

vendelay
2016-05-20 23:09
#2

#1 Håller med. Förstår inte hur det fortfarande kan vara lagligt att våldta en ko för att göra henne gravid. Det är fruktansvärt. Jag kan inte förstå hur det fortfarande kan vara lagligt.

(Ifall någon tänker bli upprörd - jag valde ordet "våldta" eftersom det är vad det hade kallats för om kon varit människa och jag tycker att kor borde ha samma rättigheter till sina kroppar.)

Bra artikel. Tack för länken, veggie4every1.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[dynamitella]
2016-05-20 23:11
#3

#2
Jag bara undrar nu, är rätt opartisk i frågan då jag anser att kött och mjölkindustrin är hemska som det är. 
Men anser du att inseminera människor eller låt oss säga en rashund, är våldtäkt det också? Eller syftar du mer på "köra in armen i vaginan" på just kossan?

vendelay
2016-05-20 23:18
#4

#3 Jag anser självklart att det är sexuella övergrepp att inseminera både mänskliga och ickemänskliga djur mot deras vilja. Oavsett ko, rashund eller människa. Eller hur menar du? Tycker inte du att det är hemskt att tvinga någon att bli gravid och dessutom efteråt ta bort deras barn?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[dynamitella]
2016-05-22 17:15
#5

#4

Jag ser inga problem med själva inseminationen. Problemet i sig är att de tar kalven från kon i fråga. Och allt annat som är stört med mjölk & köttproduktion.

vendelay
2016-05-22 17:32
#6

#5 Menar du att du inte skulle ha något emot att någon inseminerade dig med okänd mans sperma för att tvinga dig att bli gravid? Eller hur menar du med att du säger att du inte har några problem med "själva inseminationen"? 

Om kalven var kvar hos mamman skulle det väl inte bli mjölk över till människorna, så då finns det väl ingen anledning att inseminera kon till att börja med. Missförstår jag, eller hur tänker du om det?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[dynamitella]
2016-05-22 17:39
#7

#6
Nej. Jag menar att jag har husdjur och är köttätare och skulle anse mig själv vara rätt jävla dum i huvudet om jag ställde mig emot insemination :) Med tanke på att det är precis samma sak som naturlig betäckning fast utan potentiell risk för nedsmutsning i processen.
Jag föder upp geckoödlor, fiskar, möss och kommer troligen ha både kaninuppfödning och höns då jag flyttar till hus.
Så länge djuren mår bra, behandlas mycket väl och inte får fler avkommor/kullar än vad de bekvämt kan klara av naturligt så ser jag inga problem.

Jag har således problem med köttindustrin, mjölkindustrin och allt som hör därtill. Men själva inseminationen lägger jag inget större värde i då det inte (ska vara) smärtsamt. 
Såg inte förrän efter jag skrivit att jag är inne på djurrätt iFokus. Folk här inne verkar vara väldigt.. ihärdiga. Så jag ber dig att inte lägga värde i mitt livsval och min syn på befruktning av djur.
Lägg hellre energin på att sprida informationen till fler likasinnade.

vendelay
2016-05-22 17:42
#8

#7 Då ska jag inte lägga energi på dina livsval. Är ju väldigt jobbigt med folk som står upp för andras rättigheter förstås 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[dynamitella]
2016-05-22 17:46
#9

#8

Nej, absolut inte :) Det är superbra. Jag önskar att jag själv var mer som du.

vendelay
2016-05-22 17:47
#10

#9 Hur menar du?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[dynamitella]
2016-05-22 17:54
#11

#10
Jag anser att du är en bättre person än mig som står upp för djur i vår kött och mjölkindustri.
Jag står upp för djur på andra sidor av djurspannet. Reptiler, möss etc, eftersom det är djurarterna som jag hanterar dagligen. De far också otroligt illa i händerna på djurägare som behöver informeras. 
Personligen har jag inte orken att hantera alla rättigheter för alla djur då jag lider av mina egna åkommor och problem. Att det finns folk som dig är ju därför superbra, så att djuren får sin röst hörd.

vendelay
2016-05-22 18:01
#12

#11 Om du är genuint intresserad av djurrätt och veganism är du jättevälkommen att vara här och på vegan iFokus eller skriva PM. Förstår hur det är att ha egna problem och ja, det är såklart sjukt tröttsamt att behöva förklara samma saker för folk hela tiden som ändå egentligen inte bryr sig om svaret. Om du skulle vilja minska produktionsdjurens (och en massa andra djurs) lidande i framtiden är du alltid välkommen.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: