Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 801 ggr
Honestyisdead
2016-05-18 22:47

Husdjur -Utnyttjande

Hur ser du på husdjurs ägande? Är det att utnyttja djuret när du köper det och har det som sällskap? Du använder det alltså inte till något utan har det som en familjemedlem.

Annons:
vendelay
2016-05-18 23:28
#1

Ja, veganer är emot uppfödning av husdjur. Det är inte rätt att hålla en art bara för sin egen vinnings skull.

Jag har adopterat två katter från Stockholms Katthem, förvisso innan jag blev vegan men ja, jag skulle göra om det. Jag anser att det är veganskt att rädda och kastrera djur. Vi måste ta hand om de djur som finns idag men vi kan inte hålla på och föda upp djur bara för att vi vill.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
2016-05-19 00:03
#2

Okey. Är djurrätt veganskt?

vendelay
2016-05-19 00:13
#3

#2 Jag vet inte om djurrätt måste ha med veganism att göra (men det verkar ju rimligt eftersom djurrätt syftar till djurens rättigheter - att de ska ha samma rättigheter som oss människo-djur) men veganism måste ha med djurrätt att göra. Jag skulle anta att det inte går att vara djurrättsaktivist utan att vara vegan. Känns som att de måste gå hand i hand.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
2016-05-19 00:32
#4

Aha. Trodde det handlade om att vilja att djur har det bra. Visste inte att det innebar samma rättigheter som människan. Tack för förklaringen :)

En fråga till. Vad innebär det att vara djurrättsaktivist?

veggie4every1
2016-05-19 02:36
#5

#4 Det är djurskydd som handlar om att vilja att djur har det bra medan de utnyttjas av oss till diverse ändamål. Det finns en artikel här om skillnaden mellan djurrätt och djurskydd.

Att vara djurrättsaktivist innebär att man aktivt arbetar för djurens rättigheter på olika sätt, man kan dela ut flygblad, demonstrera eller fritagningar.

Man kan också vara djurrättsförespråkare och exempelvis hålla föreläsningar och/eller förespråka djurrätt på internet och utbilda andra till att bli veganer. Man kan förstås vara både förespråkare och aktivist.

När vi talar om samma rättigheter som för människan så är det de grundläggande rättigheterna vi talar om.

Rätten till liv, frihet och att inte vara någons egendom. Människor har ju andra rättigheter också, som rätt att gå i skolan eller rösträtt och det menar vi givetvis inte att djuren bör ha.

Därför, för att svara på första frågan, kränker vi de grundläggande rättigheterna när vi köper och säljer de icke-mänskliga individerna som varor och produkter. Även om vi ska ha djuren till sällskap som husdjur så upprätthålls djurförtrycket och utnyttjandet när djur köpes och säljes som varor och behandlas som egendom.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Corgitok
2016-05-21 17:11
#6

Jag tycker inte det är dåligt med att äga husdjur sålänge det är på bra sätt. Hundar mår inte bra utan en ägare och jag skulle mer än gärna kunna ha en hund. :p

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
Snuffles
2016-05-25 07:10
#7

Jag avgudar min hund lika mycket som han avgudar mig så jag ser inte att jag utnyttjar honom på något sätt…
Han är för övrigt en omplacering.

vendelay
2016-05-25 14:23
#8

#7 Jag är helt säker på att din hund har ett fantastiskt hem precis som mina katter har. Det som är problemet är att vi föder upp flera husdjur för att ha som ägodelar. Jättebra att din hund är en omplacering (det är mina katter med), då stödjer du inte uppfödningen. Vi måste självklart ta hand om de domesticerade djur som finns idag men att föda upp fler bara på grund av att vi människor vill ha husdjur är själviskt. Förstår du hur jag menar?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snuffles
2016-05-25 16:30
#9

#8 jag förstår :)

veggie4every1
2016-05-25 17:23
#10

Tack för en utmärkt förklaring vendelay 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2016-05-25 20:25
#11

#10 😊🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Hildgrim
2016-06-09 19:12
#12

Jag är nyfiken på hur djurrätt är tänkt att fungera i praktiken. Kräver inte det en helt annan typ av samhälle? Jag kommer gå ut med hunden om en stund, under denna promenad kommer jag trampa ihjäl flertalet insekter och andra smådjur. När jag åker kollektivt till jobbet imorgon så dödar jag massvis med kryp. När jag köper min vegetariska mat i affären så har det dött massvis med kryp (men även lite ryggradsdjur) introduktionen. Hur ställer man sig till detta och hur vill djurrättsfolk att man ska leva om precis alla djur ska hasarna rättigheter?

vendelay
2016-06-09 20:43
#13

#12 Jag kan ha fel angående djurrättsrörelsen men såhär tänker åtminstone jag: 

Det kräver definitivt ett helt nytt samhälle! Ett samhälle där vi respekterar varandra, visar omsorg och tar ansvar för vår jord. Veganism handlar om att låta bli att utnyttja djur så långt det är möjligt. Det är en nödvändighet att röra på sig, att gå till jobbet, att handla mat. Det kan vi inte låta bli utan att dö. Däremot kan vi undvika utnyttjandet så långt det är möjligt. Vi behöver definitivt inte mörda ickemänskliga djur för att äta deras kroppar eller bära deras skinn eller testa våra mediciner på dem. Detta är alltså bara hur jag tänker, en enskild vegan, jag har ingen aning vad djurrättsrörelsen säger om detta.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
veggie4every1
2016-06-09 22:11
#14

#12 Jag väljer att bara tala för mig själv och inte för hela djurrättsrörelsen även om jag tror att de flesta håller med om att:

Djurrätt handlar om att inte exploatera och diskriminera andra individer pga artillhörighet.

Djur är i dag vår egendom och djur har i dag det värde vi tillskriver dom. Vi anser att vi har rättighet att producera, döda och utnyttja icke-mänskliga individer pga att de tillhör en annan art än vår egen. 

Att ge de icke-mänskliga individerna rätt till sitt liv, frihet och rätt att inte vara någons egendom innebär tyvärr inte att vi kan leva helt utan att skada och döda  insekter eller andra djur som exempelvis de djur som dödas i vegetabilieproduktion. Även om vi bör prioritera åtgärder att så få djur som möjligt dödas, vilket nog kan göras bättre än det görs idag.

Djurrätt innebär att vi inte medvetet exploaterar och dödar andra individer pga att de inte är människor och vi erkänner att det är moraliskt fel att exploatera andra individer oavsett vilken art de tillhör.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2016-06-10 09:57
#15

#14 Bra sagt. Jag håller med veggie4every1.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

elsa02
2016-06-23 21:54
#16

Katter har väl iförsig ett ganska fritt liv? 

Alla smådjur som kaniner, marsvin och hamstrar är djurplågeri att ha instängda i burar. (frigående är också fel att ha, de ska få vara ute och gräva hålor med mera inte vara inne).

 Har en kanin själv som jag fick när jag var liten. Kan ibland få ångest för att jag har henne men älskar min kanin och tar hand om henne så bra jag kan. Kommer dock aldrig köpa något djur igen, kanske en hund från något hundhem.

Upp till toppen
Annons: