Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 602 ggr
veggie4every1
2015-12-15 19:30

Vem tycker du bär det största ansvaret...

I "Veganprat" så ställde de ju frågan till varandra om vem man tycker bär det största ansvaret för upprätthållandet av djurförtrycket? De var oense i sina svar.

Är det bönderna, slaktaren, konsumenterna eller någon annan?

Är det som Staffan säger att ju närmare kniven ju större ansvar?

Vem tycker du?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
surikatflicka
2015-12-15 19:32
#1

Jag tycker konsumenten, det är den som upprätt håller verksamheten.

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Jazmin1e
2015-12-15 19:39
#2

Konsumenterna.

vendelay
2015-12-15 20:11
#3

Jag tycker konsumenterna, för alla kan välja om de ska köpa kött men alla kan faktiskt inte välja vad de ska jobba med. Vissa måste ta fruktansvärda jobb oavsett hur dåligt det får en att må för att kunna leva. Konsumenterna skapar efterfrågan, utan dem skulle ingen slaktare eller bonde göra det de gör idag.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Synnerlig]
2015-12-16 08:49
#4

Konsumenterna. Skulle vi alla sluta äta kött så finns det ingen anledning för köttbönder och slaktare att fortsätta föda upp och döda.

veggie4every1
2015-12-16 13:30
#5

Jag tycker också att det är konsumenterna, det är vi som bestämmer vad som finns i butikerna.

Nu tänker jag dock att väldigt många konsumenter inte förstår och vet om att det är onödigt att utnyttja och döda djur.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vallhund
2015-12-19 12:30
#6

Varifrån kommer det B12 vitaminet som veganer behöver för att inte utveckla bristsjukdomar?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Synnerlig]
2015-12-19 13:04
#7

B12 bildas av bakterier som bland annat finns i djurens inklusive våra tarmar och i jorden. Människan kan dock inte ta upp tillräckligt från sin egen kropp så därför får en del människor i sig B12 via andra djur som de äter upp som har fått i sig B12 via t.ex. injektioner och veganer får i sig det genom ett tillskott med B12 som bildats direkt av denna bakterie. Förr var det lättare att få i sig B12 via maten vi drog upp ur marken och vattnet vi drack, men nu ser det inte längre ut så i dagens, onaturliga, samhälle och därför måste vi ta tillskott. Likadant som att människor i norden måste ta D-vitamin tillskott då det inte är naturligt för oss att bo såhär mörkt som vi gör här uppe.

vallhund
2015-12-19 13:28
#8

#7 Bättre än så får du allt prestera än att påstå att det funnits B12 i vatten o att den B12 som finns i kött beror på att djuren injicerats med vitaminet ifråga.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Synnerlig]
2015-12-19 15:54
#9

#8 Ursäkta mig? Jag skrev att djuren t.ex. blivit injicerade med B12 vilket inte är osanning. Eftersom att B12 bildas av en bakterie i jorden så är det inte omöjligt att vitaminen hamnar i bäckar, brunnar osv som vi fick vatten osv ifrån förr.

Berätta gärna vad du inte håller med i istället. Jag är inte här för att övertyga dig utan jag svarade på din fråga.

vallhund
2015-12-19 23:44
#10

#9 Ursäkta dig själv du.

Källa på att djur injiceras med B12 vitaminer?

"Vitamin B12 måste tillföras kroppen via föda och är vanligt förekommande i animaliska livsmedel (lever, kött, fisk, skaldjur, mjölk, ost och ägg). Vegetarianer och veganer kan tillgodogöra sig vitamin B12 främst genom berikade produkter så som många typer av sojamjölk, havremjölk och andra mjölkersättningsprodukter."

"Brist kan också uppstå hos långvariga veganer, som varken äter kött, fisk, mjölk eller äggprodukter, vilka alla är rika på vitaminet. B12-brist förekommer främst hos veganer och äldre människor, vilka uppmanas att ta B12-tillskott. Hos äldre beror låga vitaminhalter ofta inte på otillräckligt intag utan på att möjligheten till upptag av vitaminet sjunker med åldern."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kobalamin

Att något inte är omöjligt betyder inte att det är vanligt förekommande. Jag vet inte var ditt vatten kommer ifrån men mitt vatten kommer från egen djupborrad brunn.

Min svärfar hade perniciös anemi, han blev rullstolsbunden, sso, förlamad o sedan dement.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[klarabastin]
2015-12-20 02:56
#11

#10 HÄR 

Värkar som att du inte är intresserad av en vegan diet.  Du behöver inte oroa dig för oss. Vi klarar oss utan din "hjälp" tack å hej.

veggie4every1
2015-12-20 11:59
#12

#10 Nu har inte B12 någonting alls med att göra vem man tycker bär det största ansvaret för djurförtrycket.

Så vill du diskutera B12 så starta en tråd på vegan iFokus. B12 har ingenting med djurrätt att göra (läs reglerna). Det finns förövrigt hur mycket info som helst om det redan på vegansajten om du använder sökfunktionen.

Trådens ämne är: Vem tycker du bär det största ansvaret för upprätthållandet av djurförtrycket?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: