Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 2039 ggr
[Synnerlig]
2015-09-08 15:49

Djurrättsorganisationer

Vill du göra någonting för djuren men vet inte riktigt vad (förutom att välja en vegansk livsstil 😉), så kan man ju alltid stötta någon djurrättsorganisation som jobbar för djurens rättigheter 🙂

Djurrättsalliansen

Forska utan djurförsök

Tomma burar (aktionsgrupp)

Djurens rätt

Kommer ni på fler organisationer som jobbar för djurens rättigheter så tveka inte att komma med förslag!

Ni som redan stöttar en organisation, om ni vill, berätta gärna vilken ni stöttar och varför du tycker att just de är bra 🙂

Annons:
veggie4every1
2015-10-21 09:29
#1

Lägger till TAVS på den här listan.

De vill endast ha donationer från veganer, vilket jag tycker är det rätta. Då kan man som icke-vegan inte köpa ett gott samvete🙂

http://www.abolitionistvegansociety.org/how-to-help/donate-to-tavs/#.Vic9aVxvnDA

"If you are already vegan, already educating others about veganism, and want to help more, donate to TAVS.  (If you are not already vegan, please do not donate.  Go vegan.  The single most important thing you can do to help animals is go vegan.  Opt out of animal exploitation."

👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
2015-11-11 18:19
#2

#1 Smart drag 👍 Vad handlar deras organisation om? 🙂

veggie4every1
2015-11-11 20:48
#3

Grunden i TAVS handlar om icke-våldslig utbildning av abolitionistiska veganer.

De har mycket utbildningsmaterial på sin sida och de uppmuntrar till att utbilda sig själv till att utbilda andra.

Det kan man ju göra på olika sätt, föreläsningar, debatter (både IRL och internet) flygblad, tidningsartiklar etc.  De uppmuntrar till att hitta det som passar en bäst, där man är starkast och gör mest nytta. Människor organiserar sig också i TAVS på det sättet att filialer växer upp i olika delar av världen med organiserade abolitionister som jobbar på att utbilda andra abolitionister.

Det har funnits en svensk filial, men den har tagits bort av olika skäl. Inget hindrar att man startar en ny om man har tid att hålla i en sådan grej. Men man behöver ingen organisation egentligen, det går bra att engagera sig ändå.

Man kan också göra en "TAVS challenge". Då använder man materialet på sidan och engagerar sig med det på något sätt som passar. Det finns dock bara på engelska, franska och tyska just nu. Man kan ta bilder på det man gör och skicka in till TAVS så lägger de ut det på facebook.

De har nu en bus ad Campaign pågående🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2015-11-13 18:25
#4

Så lägger jag också till IVA ( the international vegan association ).

http://www.internationalvegan.org/

Det är också en abolitionistisk organisation som beskriver sig så här:

"The International Vegan Association (IVA) is dedicated to educating the public and its volunteers about veganism and animal rights, with a strict focus on abolishing (rather than regulating) animal use."

IVA skriver så här angående donationer:

"We're ecstatic to announce that our 2015 Summer Donation Drive was just as overwhelmingly successful as our Winter campaign. Again, we solicited and received $0.00 from the general public, and we produced and sold a whopping zero units of merchandise. Hooray!

It might sound like we're joking around, but we're making a serious point. Your money is far less important to abolitionist advocacy than your time and work. We won't ask for (or accept) your donations. But we do ask… that you speak and/or write to others about veganism and about what we owe other animals.

There's no need to act on behalf of any group (including ours). Your advocacy requires no memberships, no fees, and no donations."

🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lon@
2015-12-01 17:38
#5

Någon som vet om World Animal Protection är bra? (worldanimalprotection.se, tidigare WSPA)
Fick upp ögonen för dem via deras kampanj mot den helt horribla sedvänjan att bränna tjurar i Medinaceli i Spanien (vad i helvete är det för FEL på folk???). De verkar ha bra projekt men når de fram så att säga?

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[Synnerlig]
2015-12-01 19:29
#6

#5 Jag har inte så jättebra koll på WSPA men jag har för mig att de arbetar mer med djurskydd än djurrätt. Sen såg jag även denna artikel där någon från WSPA tycker att man ska stötta mjölkbönderna genom att köpa svenska mjölkprodukter http://foodmonitor.se/index.php/bransch-produktnytt/3643-valj-svenskt-i-glassdisken-for-kornas-och-bondernas-skull

Alltså verkar det mer som att de vill att djuren mer ska ha ett drägligare liv i fångenskap (djurskydd) istället för frihet (djurrätt).

Annons:
veggie4every1
2015-12-01 20:47
#7

#5 Som Synnerlig säger, en djurskyddsorganisation. Verkar inte bättre eller sämre än andra djurskyddsorganisationer när man läser på deras sida.

Men fråga inne på Djurskydd iFokus, de kanske vet mer.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lon@
2015-12-01 21:45
#8

#6 och 7, tack 🙂!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Denna kommentar har tagits bort.
veggie4every1
2015-12-02 20:56
#10

#9 Nu rekommenderade du just tyvärr en djurskyddsorganisation vilket inte är tillåtet och det kommer därför att raderas. Vi hänvisar allt angående djurskydd till Djurskydd iFokus.

Läs reglerna är du snäll. Tack.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Valkyrija
2015-12-02 21:35
#11

#10 Men nu frågade ju #5 om just WSPA och jag svarade med informationen jag har?? xD

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

veggie4every1
2015-12-02 21:42
#12

#10 Den frågan är hänvisad till djurskydd iFokus (#7) och du kan alltid svara där.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

JonasDuregard
2015-12-03 15:25
#13

Är inte Forska Utan Djurförsök också en djurskyddsorganisation?

Var går gränsen?

Annons:
[Synnerlig]
2015-12-03 18:12
#14

#13 Vad jag vet så försöker Forska Utan Djurförsök ta fram andra alternativ till forskning så att man kan sluta använda djur helt och hållet.

veggie4every1
2016-01-12 00:33
#15

Lägger till en bra länk om man funderar på var pengarna kan göra mest nytta.

http://www.animalcharityevaluators.org/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: