Annons:
Etikettvideos-podcast
Läst 1135 ggr
veggie4every1
2017-06-27 13:55

Destiny vs. VeganGains

VeganGains har aldrig debatterat emot någon som Destiny😃

Destiny har dock enligt min åsikt en klar poäng i sitt ställningstagande som icke-vegan. Väldigt intressant debatt med en tydligt och inte så vanligt ställningstagande från en icke-vegan. Vad tycker ni?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Cragan
2017-06-27 14:16
#1

är gains token lika psykotiskt som vanligt eller för han faktiskt en normal konversation för en gångs skull?

Dex
2017-06-27 18:32
#2

#1 Tycker du ska kolla på den och avgöra själv.Tycker det är en normal konversation o man kan ju tycka si eller så men destiny är jävligt konsekvent i alla fall.

Cragan
2017-06-27 18:52
#3

#2 kollat en del på gains enda som händer är att jag blir o fundera på när han kommer att säga snap crackle and popp o ta död på sin flickvän o hunden dom har är nog redan dömd till svält döden dock även om dom sist jag såg nått om den ger hunden animalisk föda som den behöver (dom tog nästan död på valp stackarn med vegetabilisk föda o endlig gains så ska hunden tillbaks på den födan igen så fort som möjligt) så försöker att undvika att kolla på den token nu förtiden. 

på vems konto är klippet uppladdat dock är det på destinys så kan jag nog kolla trotts allt då jag ej vet vem den nissen är men vägrar ge gains sida någon trafik.

veggie4every1
2017-06-27 22:20
#4

#3 Destinys konto https://www.youtube.com/watch?v=-Ssj0AYumQY

#2 Ja, han är åtminstone konsekvent. Jag tror inte att så många icke-veganer håller med honom dock och det är väl tur. Men ska man äta animalier så är det väl så man behöver tänka om man nu inte hycklar, 

Det vore fruktansvärt för djuren om vi gick åt det hållet istället.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cragan
2017-06-28 06:06
#5

#4 tackar dom verkar väldigt lika dom där 2 så kommer nog knappast titta på destinys kanal.
men får ge dom bägge beröm för att dom höll det hyfsat civilicerat iaf,

veggie4every1
2017-06-28 12:13
#6

#5 Ok, jag följer inte heller Destiny men jag tycker det var en intressant debatt med ett icke-veganskt ställningstagande man inte möter särskilt ofta sån väl är. 

Tycker att det är en debatt som även kan få icke-veganer att tänka efter hur den här personen ser på djur och rättfärdigar animaliekonsumtion. 

Nu är ju Destinys moraliska position inget argument till att döda och utnyttja djur förstås.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Cragan
2017-06-28 12:24
#7

#6 är nog inte allt för många som är för den industriella drift av djur för konsumtion som förekommer i dag.
men är inte alla förunnat att kunna köpa från småskaligt eller sköta det själva

veggie4every1
2017-06-28 12:27
#8

#7 Ja, men det är ju inte det som debatten handlar om, utan det moraliska ställningstagandet att utnyttja och döda djur visas här utan hyckleri.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cragan
2017-06-28 12:47
#9

#8 jo men det dom berör är ju bara en liten del av det hela fast att kunna nyttja en typ av djur som föda och en annan som husdjur är det verkligen hyckleri fast det är ju en annan fråga som har multipla svar beroende på bla moralen hos den man frågar. 
destiny verkar ju dock dra det hela till sin yttersta spets på en del punkter o misstänker att gains är lika långt ute i spetsen i vegan världen men det är en ren gissning från mig kan ha fel dock skulle inte va första eller sista gången isf

[Tänkpådet]
2017-07-01 22:21
#10

Att inte tycka att det är omoraliskt att tortera djur bara för att dom inte kan delta i sociala kontrakt med människor är inte konsekvent det är sinnessjukt, misstänker att destinationer är vegan som trollar för att få alla att äcklas över djurätare…

veggie4every1
2017-07-01 23:51
#11

#10 Jag tror faktiskt inte att han är vegan, man kan dock undra om han talar sanning.

Men om han inte är står fast vid sitt ställningstagande så vinner vegangains debatten och det vet han ju😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Tänkpådet]
2017-07-02 07:28
#12

#11 jo så e d ju, men det blir ju bara så absurt och han ger ju ganska fet kritik till andra köttisar så man blir ju fundersam, ärlig tror jag inte att han är överhuvudtaget… är förövrigt positivt inställd till VG, har alltid varit det, jag förstår inte varför man hatar honom, förutom om man är en köttis förstås…

Dex
2017-07-03 18:03
#13

#12 Icke veganernas dubbelmoral och hyckleri är rätt absurt när en tänker efter haha.Ska de vara konsekventa så måste de tänka som destiny kanske nåt att ta upp om du råkar ut för nån icke vegan som argumenterar för att veganer är hycklare hehe.

Annons:
[Tänkpådet]
2017-07-03 21:25
#14

#13 sant

veggie4every1
2017-07-04 12:16
#15

#13 Haha, jaa lustigt nog är det ibland istället veganer som blir beskyllda för hyckleri av icke veganer 😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Gen
2017-07-10 02:25
#16

Skummade bara, men pratar de inte mest förbi varandra? Kul ändå, jag gillar kontraktualism. Jag tänker att det är en väletablerad diskussion. Singer skrev på 70-talet att kontraktualismen inte kan ta bort djurens rättigheter utan att samtidigt ta bort rättigheter för ex barn och mentalt handikappade. Regan argumenterar att djuren kan inkluderas under Rawls slöja av okunnighet vid formandet av det hypotetiska samhällskontraktet. Så det är två utgångspunkter att ta vid om man träffar på kontraktualister. Jag gillar Caruthers exempel från the animals issue om astronauten Astrid som flyger från jorden för att aldrig komma tillbaks. Med sig har hon sin katt och ett berömt konstverk, till exempel Mona Lisa. När hon blivit uttråkad bestämmer hon sig för att kasta pil. Är det bättre att kasta på katten eller på tavlan? För kontraktualister spelar det ingen roll då djur på sin höjd har indirekt värde, på samma sätt som kulturella objekt, ex berömda tavlor. Och eftersom ingen annan kan bli upprörd eftersom Astrid är ensam i rymden och inte kommer komma tillbaks, så är alternativen moraliskt likvärdiga. Hon kan lika gärna kasta på katten som på tavlan. Fast det är ju ingen rimlig människa som skriver under på en så tossig filosofi, så kontraktualismen måste alltså vara fel. Caruthers går visserligen vidare och argumenterar att djur inte har rättigheter, och avfärdar Singer och Regan. Jag har dock alltid tyckt astronauten Astrid illustrerat motsatsen, och hans argument ur den knipan är snömosiga sluttande plan, social stabilitet, mänsklig "naturlig" affektion, "karaktär", och annat mindre övertygande. Hittade denna om man vill läsa mer hur Caruthers berört kontraktualism och djurrätt, och vill träna sig på att bemöta det: http://faculty.philosophy.umd.edu/pcarruthers/The%20Animals%20Issue.pdf (eftersom jag inte orkade se hela debatten får någon gärna sammanfatta och upplysa mig om jag träffade rätt :)

veggie4every1
2017-07-11 18:59
#17

#16 Haha, jaa lite blir det väl så att de pratar förbi varandra. 

Men tycker att du träffade rätt och Destiny skjuter sig själv i foten 😃

Kul tack, ska kolla in länken🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Gen
2017-07-11 22:15
#18

Haha, ja vad jag förstod så håller destiny fast vid en bokstavstrogen kontraltualism. Det är inte svårt att vara konsekvent om man samtidigt accepterar att framstå som sinnessjuk. Ungefär som nyliberaler ;) Jag hörde idag citatet att vetenskapsteori är för forskare som ornitologi är för fåglar. Jag tänker att moralteori kanske är för vardag, som biologi är för ishockey.

veggie4every1
2017-07-11 22:24
#19

😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: