Videos & podcast

Varför producerar en ko mjölk?

2017-05-14 15:23 #0 av: veggie4every1

Jag fick faktiskt den frågan idag och svaret är att kossan producerar mjölk eftersom hon fött en kalv. 

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2017-05-14 19:19 #1 av: vendelay

Jag undrar om personerna i videon informeras om vad som gäller efter att de har svarat fel. 

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-05-15 14:02 #2 av: veggie4every1

#1 Ja, det vore ju konstigt annars. Säkert informeras de att en ko behöver få en kalv för att bilda mjölk precis som vilket däggdjur som helst.

Anmäl
2017-05-15 20:35 #3 av: vendelay

#2 Jag hade velat se de reaktionerna. Innan jag blev vegan har jag aldrig funderat på varför en ko producerar mjölk (jag vet inte om jag trodde att det hade med kalvarna att göra eller inte) och jag hade nog blivit väldigt chockad och (förhoppningsvis) direkt förstått att det antagligen inte är någonting för mig att konsumera.

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-05-16 12:15 #4 av: veggie4every1

#3 Ja, det hade man velat se. Det kanske finns i något annat liknande klipp, får kolla upp det.

Men precis jag funderade inte över det så mycket heller, de kallas ju mjölkkor så då har de väl mjölk då liksom ...Galen

Om man någonsin ifrågasatte det och då fick svaret att de var tvungna att mjölkas så var det ju helt logiskt. Då hade jag ändå som barn kontakt med kor hela somrarna.

Anmäl
2017-05-16 23:11 #5 av: vendelay

Ja, de "måste" ju mjölkas.

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-05-17 21:31 #6 av: Lonaa

Som barn kan man nog bli konfunderad - det behövs en tjur (nåja, spermier) så att det blir en kalv för att man ska få mjölk men det behövs ju ingen tupp för att man ska få ägg...
Ur rent "logiskt barnperspektiv" kan det nog krångla till det, även om de där äggen aldrig hade kunnat utvecklas till kycklingar.
(Som liten visste jag mycket väl hur fisken, skinkan, potatisen och mjölken hamnade på bordet OM man odlade/fiskade själv eller köpte av bonden. Vad jag inte kunde begripa var hur de framställde fiskpinnarna, köttet och potatisen i någon form av fabriker av - vad då?
Att det var "samma" produkter på Ica och det som vi fixade själva alternativt köpte direkt från bonden föll mig inte ens in.)
Förresten, rent hypotetiskt - visst borde man kunna få kor att laktera via hormoner, utan att de får kalvar?
Någon slags artificiell "skendräktighet" med andra ord?
Jag menar inte att det skulle vara bättre, det var bara en fundering...

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie
Blogg; raskva.wordpress.com
(Lonaa och Lon@ samma person, problem med inlogg)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.