Annons:
Etikettallmänt-och-ot
Läst 919 ggr
veggie4every1
1/18/17, 6:21 PM

Slaktarens psykiska (o)hälsa

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
landsbygdsbo
1/18/17, 6:31 PM
#1

#0 fast, om vi ser till vilka som söker psykvård så är nog slaktare o styckare underrepresentera jämfört med andra jobb.

Jag ställer mig tvivlande till att den yrkesgruppen söker mer psykvård om man ser till antalet som är verksamma jämfört med exempelvis bagare eller varför inte vegetarianer. Skulle vara roligt att se.

Däremot står väl klart att i USA där ackordssystemet är extremt hårt åtskruvat så blir den typen av arbete ett högriskarbete. Och ska då jämföras med liknande arbeten.

vendelay
1/18/17, 7:21 PM
#2

#1 Fast å andra sidan är väl majoriteten slaktare män och majoriteten som söker hjälp för psykisk ohälsa är väl kvinnor, så det kanske finns en ganska logisk koppling till varför slaktare inte söker vård även fast de mår så dåligt?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

millan21
1/18/17, 7:28 PM
#3

Men om det är så att män inte lika ofta som kvinnor söker hjälp för psykisk ohälsa, innebär det inte då att männen mår bättre psykiskt än kvinnor generellt? Eller menar du att männen mår lika dåligt eller sämre än kvinnor men trots det inte söker vård?

vendelay
1/18/17, 7:45 PM
#4

#3 Män tar ju statiskt sett oftare livet av sig än kvinnor, så jag skulle tro att män generellt mår sämre än kvinnor men inte söker vård. GENERELLT: kvinnor självskadar, män begår självmord. Det är ren fakta baserad på statistik.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
1/18/17, 10:41 PM
#5

#4

Att fler män lyckas begå självmord beror ju till stor del på att män oftare väljer definitivare metoder.

Om man skulle titta på antalet självmordsförsök så tror ja bilden ser annorlunda ut.

Jag tror man talar om 10 försök på varje lyckat självmord.

Och rätta mig gärna men jag har en känsla av att kvinnor försöker betydligt oftare än män…

Dessutom tror jag inte självmordsandelen bland slaktare och styckare är högre än hos andra grupper. De slaktare/styckare jag haft förmånen att känna och känner är för det mesta individer med båda fötterna på jorden och ett fungerande socialt liv.

vendelay
1/18/17, 10:45 PM
#6

#5 Det tror jag med, kvinnor försöker oftare men misslyckas. Jag har gjort otaliga gymnasiearbeten på detta och de flesta forskare anser att det handlar om att kvinnor ropar på hjälp medan männen av olika (oftast sociala) skäl inte kan ropa på hjälp.

Hur självmordsstatistiken ser ut bland slaktare har jag dock ingen aning om, jag har aldrig träffat någon. Vet inte ens om jag överhuvudtaget känner någon som känner en slaktare.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
landsbygdsbo
1/18/17, 10:50 PM
#7

#6 oavsett orsak så är ju orsaken till att kvinnor inte lyckas så ofta mer beroende på metod än oförmåga. Att skära sig eller äta tabletter ger ju andra en möjlighet att ingripa. Vilket inte en snara på vinden, en hagelbössa eller ett hastigt möte med ett tåg ger

Det jobbar en styckare på varje bättre restaurang i Sverige + på alla butiker med en köttdisk värd namnet. + varje jägare och varje person som har egna djur på gården för husbehov är ju både slaktare och styckare/charkuterist.

Schhh
1/19/17, 12:53 PM
#8

Att döda djur är kanske inte den mest glädjande upplevelsen, så jag kan mycket väl tänka mig att det skadar arbetarna. Det är ett smutsigt jobb som kan vara stressigt, och som säkert leder till en emotionell avtrubbning inför dödande…

Jag tror också att skillnaden i självmordstal beror på val av metod. Varför metoderna skiljer sig åt vore intressant att studera.

landsbygdsbo
1/19/17, 1:18 PM
#9

#8 En tanke är att man tager vad man haver. De flesta kvinnor har tillgång till antingen tabletter eller skärverktyg. De flesta kvinnor vet inte hur en korrekt snara ska läggas och knytas.

Män å andra sidan har (i alla fall tidigare) genom värnplikt konfronterats med vapen, med snaror och grövre rep. och när de väl valt så  .. Kasta sig ut framför tåget, köra ihjäl sig med ngt fordon, framför tåget, repet eller hagelbössan. Tiden att då intervenera och avbryta blir kort.

Med tabletter/skärskador så är fönstret för att avbryta betydligt längre.

Sedan vad det gäller arbetsplats. Det handlar om ett hantverksyrke. Och som sådant utvecklas nog yrkesstoltheten i stället för en missriktad form av dåligt samvete..

Dex
1/19/17, 5:36 PM
#10

Missriktad form av yrkesstolthet snarare  i så fall.

Lite mer läsning : http://scholar.colorado.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2157&context=honr_theses

landsbygdsbo
1/19/17, 7:30 PM
#11

#10

Din länk säger det ju…"

Note: Research on the psychological effects

on slaughterhouse workers

is very limited

with few truly credible sources,…

Dessutom skrev jag ju tidigare "Däremot står väl klart att i USA där ackordssystemet är extremt hårt åtskruvat så blir den typen av arbete ett högriskarbete. Och ska då jämföras med liknande arbeten"

veggie4every1
1/21/17, 12:56 PM
#12

#10 Tack för länken. Det står mycket intressant där värt att fundera över.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: