Annons:
Etikettvideos-podcast
Läst 833 ggr
veggie4every1
12/12/16, 12:05 AM

Hur vi formas till djurförtryckare - Jessica Thiel

_Temadag om djurrätt på Göteborgs folkhögskola, 6e dec 2016.
Föredrag av Jessica Thiel: "Hur vi formas till djurförtryckare"
_

"Varning! Potentiellt livsförändrande innehåll!"

Jessica gör en riktigt bra föreläsning här, se den och kommentera gärna🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
landsbygdsbo
12/12/16, 10:27 PM
#1

Vi formas till "djurförtryckare genom vårt sätt att leva.

Vare sig vi använder animaliska eller vegetabiliska produkter så är vi beroende av agrikultur.

Agrikultur är den största orsaken till att djur utrotas idag, Den är tom värre än tjuvjakt.

Kombinerar man konflikter o tjuvjakt så är dessa den största utroparen av djur.

Men genom agrikultur förstör vi de vilda djurens habitat och det är i praktiken lika med dödande o förtryck.

Så avstår vi från de produkter agrikulturen tillhandahåller, ja då kan vi slå oss för bröstet och hävda att vi inte dödar eller förtrycker😎

veggie4every1
12/13/16, 2:55 AM
#2

#1 Vårt beroende av agrikultur rättfärdigar inte avsiktligt utnyttjande och dödande av ca 70 miljarder landlevande individer varje år.

Ingen kan leva utan att påverka och veganer liksom icke-veganer dödar djur och påverkar miljön genom odling av vegetabilier. Men det rättfärdigar inte avsiktligt och onödigt utnyttjande och dödande.

Animaliskt jordbruk förstör och påverkar de vilda djurens habitat långt mer än vegetabiliskt jordbruk. Vi kan dock avstå från animaliskt jordbruk som avsiktligt dödar och förtrycker både domesticerade och vilda djur.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
12/13/16, 8:09 AM
#3

#2

"Animaliskt jordbruk" är inte det en motsägelse i sig? Jordbruk är väl bara animaliskt?

Däremot så brukas stora arealer vegetabiliskt för att ta fram foder till animalieproduktionen.

De största skadorna gentemot djurlivet görs i dag i tredje världen och då gäller det framförallt odling för humankonsumtion.
Avstå från ngt som inte existerar (animaliskt jordbruk) är en omöjlighet. Däremot skulle arealer friställas för odling avsedd för humankonsumtion om djurfoderodling skulle upphöra. Problemet som då skulle öppna sig är att de områden som inte lämpar sig för jordbruk, dvs vegetabilisk produktion ställs av och där produceras inga livsmedel längre. Vilket skulle vara  förödande för de områden som skulle drabbas., förödande för de människor som bor o lever där.

Vad jag anser om industriell djurhållning har jag framfört tidigare.

Men att integrera en vettig djurhållning i en vettig livsmedelsproduktion är inte fel.

Det skapar resurser, arbete och bibehåller en miljö som gynnar både fauna och flora förutom oss människor.

vendelay
12/13/16, 2:15 PM
#4

Har börjat se filmen, har inte tid att se klart än men fy fan. Hur kan någon stötta eller försvara detta? Jag skriver mer när jag sett hela.

Jag förstår att du stöttar det, landsbygdsbo, för du har ju inte ens sett filmen, så du behöver inte ens bry dig om att skriva något till mig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
12/13/16, 2:28 PM
#5

#4 Vem köper argumentet att djuren tar över världen om vi inte dödar dem?

Vi som art är så dominanta , att vi sätter spelreglerna för de flesta organismer.

Så frågan bör istället vara: Hur vill vi att vår omvärld ska se ut, hur vill vi integrera vår livsmedelsproduktion med den föreställningen.

.

Vi vill minska skövlingen av regnskogarna. Det lönar sig ändå inte att odla upp dessa jordar eftersom de är starkt erosionsbenägna och inte heller bördiga.

Alltså ingen ranching av kreatur eller odling av soja eller palmolja.

Naturligtvis bör antibiotikaanvändning förbjudas, vilket då får till följd att de stora industriellt drivna gris, kalkon o hönsfabrikerna försvinner.

Extensivt driven  köttproduktion har så stora fördelar, förutom köttet att mycket talar för att dessa ska vara kvar

I tredje världen fungerar inte jordbruket utan de tillskott som den lokala extensiva animalieproduktionen ger. så….

Så mer fakta istället för att låta känslorna skena efterlyses..

vendelay
12/14/16, 1:40 AM
#6

#5 Skrev du till fel person eller läser du något annat än vad jag skrivit? Eller läser du inte alls, och bara skriver valfri spontan tanke som ploppar upp? Det går inte att föra en diskussion när den ena inte lyssnar eller läser vad den andra skriver. Men whatever.

#0 Otroligt bra tal, blev väldigt imponerad över henne som person, tyckte hon var mycket duktig. Angående innehållet. Gör de så med killingar? Herregud. Där stoppade jag videon och gick och la mig i sängen med täcket över huvudet ett tag. 

Tycker hon hade en bra blandning av djurrättsliga skäl och även andra skäl för att äta växtbaserat. Tycker det är lite svårt när en vegan inte promotar veganism utan snarare någon typ av strikt djurskydd men samtidigt är det ju så att ickeveganer har lättare att ta in det. Det syntes hur hon tvekade när hon fick frågan om att rida på hästar i slutet. Jag hade haft svårt att tackla den frågan men ja, som sagt så tror jag att hon får fler att lyssna när hon säger så som hon gör.

Bra video!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
landsbygdsbo
12/14/16, 9:47 AM
#7

# 6 det tog jag ur filmen..

Men eftersom du tydligen inte sett den så gick ju det hela dig förbi 😎

Så "Det går inte att föra en diskussion när den ena inte lyssnar eller läser vad den andra skriver. Men whatever." stämmer ju rätt bra i ditt fall….😃

Vad det gäller avlivningsmetoden hon beskriver när hon talar om killingar. Så är det den snabbaste och säkraste sättet att avliva alla djur en person orkar svinga över huvudet. Har själv använt den metoden ett otal ggr på bla påkörda rå-kid, harar och även då andra smådjur ska avlivas.

Tala med en veterinär så lär han rekommendera den metoden.

Tupparna som kläcks bland mina hushållshöns går med flocken tills de ska hamna på köksbordet.

Behåller man dem för länge tar de bara livet av varandra..så då är det bättre jag gör det istället.

veggie4every1
12/14/16, 3:19 PM
#8

#6 Ja, visst var hon duktig🙂

Jag missade faktiskt frågestunden, trodde det var slut och stängde av😊

Men kollade nu och jaa, det var väl lite tveksamt ibland men hon är ändå så duktig och när man också tänker på att hon inte varit vegan särskilt länge.

Jag tyckte att hon klargjorde ganska bra ändå att det är moraliskt fel att förtrycka djuren oavsett behandling, men jag lyssnade ju också med veganska öron. Risken är förstås när man talar om hur djuren dödas och behandlas istället för att de dödas och utnyttjas att det är det som icke-veganerna tar med sig.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
12/16/16, 11:31 AM
#9

#8

Risk? Det är väl rätt så viktigt hur djur tas av daga, hur djur hålls. Detta beroende på att konsumtionen av djur lär fortsätta minst en generation till.

Ska vi då blunda för missförhållanden och i stället vänta på den avlägsna dag då animalieproduktionen avskaffas?

Alla kommer vi att dö. Och en av de viktigaste saker vi kan jobba för är väl att både djur och människor har det så drägligt som möjligt fram till den tidpunkt då man dör.

Att  strunta i djurhälsa och djurhantering och i stället jobba exklusivt för att stoppa djurhantering överhuvudtaget förstår jag inte.

veggie4every1
12/16/16, 2:07 PM
#10

#9 Jag har ingående förklarat problemet med att djurrättsförespråkare förespråkar djurskydd i den här tråden. Gå tillbaka och läs om du inte minns det. Förstår du fortfarande inte så kan jag nog inte göra något åt det tyvärr.

Nu tror inte jag att Jessica menade att förespråka djurskydd i sin föreläsning, men så snart man talar om behandlingen så riskerar man att det är djurskyddsproblem som icke-veganer tar med sig och fokuserar på.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
12/16/16, 3:06 PM
#11

#10

Att en animaliefri livsmedelshantering kommer till stånd, dröjer. Min bedömning är att vi i Sverige kanske skulle klara av att ställa om inom en eller två generationer.

Att då bara strunta i hur djuren hanteras fram till dess är både grymt och hjärtlöst

Så vad jag inte förstår, är hur någon som säger sig värdera djur så högt verkligen kan strunta i deras lidande fram till dess att en omställning överhuvudtaget kommer på fråga.

Självklart förstår jag din inställning att du inte vill lyfta fokus från din hjärtefråga

Eller rättare sagt jag förstår rent propagandamässigt.

Men rent praktiskt när du betraktar dig i spegeln så undrar jag om du bara kan sätta den frågan åt sidan.

veggie4every1
12/16/16, 3:32 PM
#12

#11 Gå tillbaka till förra tråden landsbygdsbo. där förklarar jag hur jag tänker.

Jag har aldrig sagt att vi ska strunta i hur djuren behandlas och det vet du också. Jag tror att du bara tjatar och larvar dig nu, för du har alla svar i tråden jag hänvisade till.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
unbreakable8
1/25/17, 3:34 PM
#16

DJURRÄTT, har inget med veganer att göra! Det har med djurens rätt att göra. Det finns människor som äter kött men vill värna om djurens rätt och mot djurplågeri, men ni verkar ha gjort detta till en egen religion.. varsågoda, jag vägrar gå med, var för er själva, men jag stödjer inte VEGANER. Jag stödjer DJUR.  Ni kanske borde ändra gruppnamnet till VEGANERS RÄTT?

landsbygdsbo
1/25/17, 3:51 PM
#17

#12 men du har hävdat att djurskyddet drar fokus från den viktiga frågan veganism eller hur?

Sedan kan man ju tolka det som man vill. Jag tolkar det som om du ser frågan kring veganism viktigare än frågan kring djurskydd.. Jag är av en annan mening

vendelay
1/25/17, 6:28 PM
#18

#16 Jag tror att du blandar ihop djurskydd och djurrätt. Djurskydd handlar exempelvis om att djuren ska ha det så bra som möjligt tills de slaktas medan djurrätt innebär att de inte ska slaktas alls 🙂 Du kan tänka såhär:

Djurskydd = skyddar djuren
Djurrätt = djurens rätt att leva

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

unbreakable8
1/25/17, 6:45 PM
#19

#18 Största problemet är nog att om jag går med i en grupp för djurskydd så finns en massa aggressiva veganer där.  Ni skrämmer bort människor tyvärr.

landsbygdsbo
1/25/17, 6:45 PM
#20

#18 den djurrätt du talar om innebär att man inte ska "förtryck, förslava, exploatera" djur som ni säger.

Det innebär i förlängningen att man inte ska hålla djur för nöjjes skull så som katter, hundar, hästar, marsvin etc etc.

Detta blir då till ett begrepp som accepteras av en bråkdel av befolkningen…max 5%

Annons:
vendelay
1/25/17, 7:00 PM
#21

#19 Jag har aldrig varit med i någon grupp för djurskydd men den på iFokus (Djurskydd iFokus alltså) har väl inga veganer?

#20 Förstår inte din poäng. Jag har inte skrivit att de flesta anser att djur inte ska förslavas. De flesta vill det. Men då är de ute efter djurskydd, inte djurrätt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
1/25/17, 11:58 PM
#22

#21 Vi har en djurskyddslagstiftning i Sverige..Veganer talar om djurrätt.

Och prioriterar det före djurskydd har jag fel?

" Jag har inte skrivit att de flesta anser att djur inte ska förslavas. De flesta vill det."😎 men nu har du ju gjort det …

vendelay
1/26/17, 12:21 AM
#23

#22 Va? Jag skrev motsatsen. De flesta vill ju fortsätta använda djuren som vi gör idag. Men samtidigt vill de flesta att djuren ska ha det bättre innan de slaktas. Det är djurskydd. Veganer tycker istället att djuren ska ha rätt till sina egna liv och inte överhuvudtaget användas utav oss. Det kallas djurrätt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Dex
1/27/17, 3:14 PM
#24

#16 Stödjer du djur genom att äta dom och använda dom som produkter?

Det var inte mycket till stöd i så fall. Jag tycker det är du som kommer in här och är aggressiv istället och du har inte fattat vad djurrätt handlar om. Du kanske ska läsa på lite om det.

landsbygdsbo
1/27/17, 4:25 PM
#25

#24

Ett stort antal djur och växter är beroende av animalieproduktion. Dessa arter har anpassat sig till biotopstyp det skapar.

Till det kommer de djur som ingår i produktionen.

Alla dessa skulle försvinna helt eller delvis om animalieproduktion skulle upphöra. Du kanske skulle läsa på lite om detta 😎

Så ja, man kan säga att genom att använda vissa djur så ger man just den djurarten ett sätt att säkerställa artens existens.

veggie4every1
1/27/17, 6:00 PM
#26

#25 De domesticerade varianterna av de arter vi utnyttjar och dödar skulle försvinna givetvis. Sedan tror jag faktiskt att det är fler arter som skulle gynnas än inte av att animalieproduktion upphör när man tänker på hur miljö och naturliv påverkas av det.

#16 Jag förstår att du inte vet vad djurrätt är. Det är många med dig som blandar ihop djurrätt och djurskydd och jag tror det är problemet här nu. Veganism är nämligen direkt kopplat till djurrätt.

Det är ju inget fel i att du läser på och tar reda på skillnaderna. Men som du kanske förstår så är det direkt olämpligt för dig att komma in här och diktera vad djurrätt är när du inte har en aning om det.

Ingenting av det som skrivits på den här sajten handlar om veganers rätt. Veganism handlar inte om veganer och vad vi vill, utan det handlar om djuren och är ett ställningstagande emot djurförtryck. Djur är inte produkter och därför behöver vi upphöra med att behandla dom som produkter.

Om du inte anser att djur är varor och produkter för oss att använda, tjäna pengar på, döda och utnyttja för att det gynnar oss så bör du fundera på att själv sluta att stödja det.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
1/27/17, 6:34 PM
#27

#26

Hästar, hundar, katter, marsvin, kaniner,  burfåglar , kor, får i första svängen.

Sedan en stor del av de markhäckande fåglarna som idag existerar i det brutna jordbrukslandskapet. Problem skulle uppstå vid Tåkern och Hornborgasjön därför att strandängarna snabbt skulle växa igen.

Hur det sedan ser ut i länder med ett icke så mekaniserat jordbruk kan mqan nog bara spekulera i.

Annons:
Lona
1/30/17, 4:02 PM
#28

#16, och #19, om du kikar in på Djurskydd i fokus så hittar du nog vad du söker - folk som tycker att det är ok att använda djur men som vill att de ska ha det BRA. Att tex minska djurförsök, se till att djur i köttproduktion lever på ett bra sätt, få bort horribla sedvänjor som tjurfäktning mm. På Djurskydd i F finns det mig veterligen inga (aktiva) veganer, i vilket falls så märks de inte ;-) Om du menar rent allmänt och inte bara här på i Fokus så är tex organisationen Djurens Rätt lite mer brett inriktad, från vegantänk till att försöka få folk att äta "glada grisar" om de nu ändå ska ära kött. Sorry TS för OT, tänkte bara att det är synd om någon hamnar helt fel :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: