Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 532 ggr
sighni
2016-07-19 21:17

Dox:öppna burarna

Var det någon som såg programmet Dox "öppna burarna" på svt igår? Det handlade om att Harvardprofessorn. Steven Wise, som grundat organisationen Non-human project , fått en domstol att ta upp frågan om en apa kan vara en person. Man fick följa domstolsprocessen och hans arbete med den. Man fick se lite hur apor som använts till djurförsök behandlades bland annat. Steven Wise anser att djur bör ha rättigheter fr.a. apor ( och några arter till) för att de har känslor som liknar människans. Apor har dessutom visats sig ha en relativt hög kognitiv förmåga. Programmet går i repris i morgon 20/7 kl. 23.35 i svt1 och det går att se på svtplay också.

Annons:
tarantass
2016-07-19 22:13
#1

Ja, jag såg programmet och önskar Wise och de andra lycka till. Klart sevärt.

Men kanske man måste ha en del förkunskaper om vad forskarna faktiskt har börjat upptäcka de senaste åren (och hur framgångsrika vi människor faktiskt är i att utrota andra livsformer) för att inte i ren okunnighet avfärda dem som löjliga.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

sighni
2016-07-20 09:39
#2

#1 Jag håller helt med dig. Jag hoppas också att Tommy och andra i hans situation mycket snart slipper sitt fängelse. Jag blev mycket imponerad av det område som fanns i "save the schimps" regi. Det måste väl vara så bra det kan när det handlar om fångenskap.

Upp till toppen
Annons: