Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1005 ggr
Jonna_sofie
2016-04-16 12:52

Döda djur för päls och kött.

Hej på er! 

Jag går just nu på en kurs där vi diskuterar mycket om Djurens rätt och jag blev så inspirerad av en lektion! Där vi bland annat diskuterade om både köttindustrin och pälsindustrin. Jag tror att många tycker att använda djurens päls till mössor, vantar eller en kappa är onödigt… men att använda djuren till kött? Är inte det lika onödigt?  Klarar vi inte oss utmärkt utan kött? Vad tycker ni är skillnaden, om det finns någon? För djuren struntar väl fullständigt i om den ska användas till kött eller päls?

Sen tror jag att det finns dom som säger att dom aldrig skulle kunna tänka sig att köpa riktig päls men som sedan har fårskinn och en skinn-väska hemma..? Vad är skillnaden där?

Det är till exempel också uteslutet att köpa djurtestat smink för många, för man vill ju verkligen inte stödja djurförsök. Men är det då ok att vi använder oss av djurförsök när vi vill få fram medecin till sjukdomar? Som cancer fonden eller hiv? 

Vad är okej och inte? Skulle så gärna vilja höra era tankar kring detta! Vi människor har ju makten att göra i princip vad vi vill med djuren. Men ger det oss verkligen rätten?

Jonna

Annons:
Maria
2016-04-16 13:01
#1

Jag tänker som så när det gäller fårskinn att om man ändå har slaktat ett får för köttets skull så har jag inga problem med att man tar tillvara på hela djuret så att säga men att köpa en minkpäls t.ex som man föder upp enbart för pälsens skull är för mig uteslutet.

Ingen skulle ju i princip äta någon medicin alls för det ligger en massa tester till grund så att tro att det bara gäller svårare sjukdomar är fel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2016-04-16 13:17
#2

Jag gillar tex inte den industriella mjölkproduktionen. För att en ko ska ge mjölk ska hon kalva ofta. Sen tas kalven och blir till biffar. Är det ok?  Är det ok att dricka mjölk? Eller äta ost? De stackars kossona slits upp av alla födslar, och ofta står de inhomhus största delen av året.
 
Det är svårt att dra gränsen. Ska man köpa lädergrejer - skor, bälte, jackor?
När det handlar om kyckling, så har jag gått över till att köpa de ekologiska, som kostar en mindre förmögenhet, men jag äter dem med bättre samvete. Plus att de faktiskt smakar bättre.
Smink  och annan kosmetik som shampoo o liknande försöker jag hitta icke-djurförsöks varianter, det finns. Medicin tror jag är svårt att komma bort från djurförsök.

Dvs jag drar nog gränsen vid livsviktiga saker, (som mediciner) och inte så livsviktiga (som att köpa dyrare ekologiskt kött).   Men jag är köttätare.  Jodå.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

veggie4every1
2016-04-16 14:36
#3

Ja, visst struntar djuren i om vi dödar dom för kött eller päls.

När det gäller medicinsk forskning så går det framåt och vi kommer att kunna fasa ut djurförsöken så småningom. Det forskas mycket på alternativ, dock inte för djurens skull utan för att djurförsök ofta är osäkra, riskabla och ineffektiva för människan.

Men i dagsläget i vårt samhälle skulle jag vilja säga att det enda djurutnyttjande som möjligen kan rättfärdigas moraliskt sett är att använda djur i vissa djurförsök där det inte är praktiskt möjligt med andra forskningsmetoder och att använda djurtestade mediciner och vacciner där det inte finns alternativ ännu idag. Det känns inte rimligt praktiskt sett att upphöra med medicinsk forskning och läkemedel, dock bör vi styra utvecklingen till en icke djurutnyttjande forskning och medicin. 

I övrigt så finns det ingen moralisk skillnad mellan, päls, ull, kött, mjölk, ägg, skinn, dun och andra djurprodukter. Ekologiskt eller inte har ingen betydelse. Det är lika fel att döda en annan individ i onödan för kött som det är att döda någon i onödan för päls.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Ulla Svensson
2016-04-16 16:17
#4

jag tycker att det är bra att äta gräsbeteskött. Ju mer vi äter desto fler djur kommer det att få finnas. Och kräver man att de har betat kommer det till slut vara betande djur överallt och det är ju jättekul. Från djur får vi både ben och läder och mediciner och talg till fåglarna och katt och hundmat t ex så det är bra, inte fel. Det är fel att använda plast för det förstör haven och alla fiskarna dör.  Ju mer ull och läder desto bättre för vår planet,.

veggie4every1
2016-04-16 17:05
#5

Du skojar väl med oss nu Ulla Svensson?🤔

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Dex
2016-04-17 04:07
#6

Det är väl lite sent för 1 aprilskämt 😂

Annons:
veggie4every1
2016-04-17 13:33
#7

#4 Kan du utveckla lite varför det skulle vara bra att förtrycka, utnyttja och döda andra individer i onödan?

Att vi kan dra nytta av deras kroppar för olika typer av produkter och gynnas av att förtrycka djuren är ju själva anledningen till att förtrycket upprätthålls.

Om du kan se att det är ett problem med att fiskar dör (du äter väl inte fiskar då?) så bör du kunna se att det är ett problem att andra individer också dör i onödan för att vi ska utnyttja deras kroppar?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

sighni
2016-04-18 17:46
#8

Jag delar #3.s uppfattning enligt nedanstående text,

I övrigt så finns det ingen moralisk skillnad mellan, päls, ull, kött, mjölk, ägg, skinn, dun och andra djurprodukter. Ekologiskt eller inte har ingen betydelse. Det är lika fel att döda en annan individ i onödan för kött som det är att döda någon i onödan för päls.

När det gäller djurförsök anser jag att det inte är ok oavsett syfte. I dagsläget finns det alternativ till väldigt många djurförsök och då ska de användas vilket inte görs fullt ut idag trots lagar och regler. Dessutom behöver myndigheter godkänna lika bra eller bättre djurfria metoder. Till de försök där det inte finns alternativ idag tycker jag att det ska satsas betydligt mer pengar på att utveckla och validera nya djurfria metoder om man verkligen behöver utföra försöket.

veggie4every1
2016-04-18 20:53
#9

#8 Jag håller med, det är inte ok oavsett syfte. Jag tycker dock att det blir en svårare moralisk fråga om det inte finns djurfria alternativ när vi talar om livsviktiga mediciner och vacciner.

Jag brukar tänka om det är praktiskt möjligt att avstå från djurutnyttjande och dödande. Det är det ju för det mesta, men inte alltid ännu. Behöver man exempelvis en djurtestad livsviktig medicin så har man inget val om man vill leva.

Det är absolut vår moraliska skyldighet att använda de alternativ som finns till djurförsök idag  och som du säger satsa mer pengar på att utveckla nya djurfria metoder, vilket är det jag också menar med att styra utvecklingen till icke djurutnyttjande forskning och medicin🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

sighni
2016-04-19 10:23
#10

#9 Ja det här med djurförsök är svårt.Det är nog anledningen till att många hellre engagerar sig i andra djurfrågor. Det finns som du skriver etiska dilemman som t.ex. det här med mediciner och sjukdomar. Detta är naturligtvis djurförsökarna inte sena att utnyttja. När det gäller läkemedel finns det redan i dag flera djurfria metoder och de används också vad jag förstått. Problemet är väl att det finns myndighetskrav på djurtestning och företagen vill naturligtvis sälja sina produkter.Då måste de följa de krav som finns. Till de försök som inte har alternativ måste som jag redan skrivit till mer resurser för att utveckla och validera nya metoder. En annan sak är att ibland kan svaret finnas någon annanstans än i djurförsök. För att undvika att så många djur används i samma slags försök vore det bra om de som gör ett visst djurförsök informerade varandra så inte samma djurförsök behövde göras om flera gånger.

Upp till toppen
Annons: