Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 723 ggr
veggie4every1
2016-02-15 18:02

Om djuren kunde tala, skulle du äta dom?

Tror du att människor skulle fortsätta att döda och äta djuren om djuren kunde tala med oss med vårt språk?

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/if-meat-could-talk-would-you-still-eat-it

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Stallmima
2016-02-15 18:11
#1

Det skulle jag nog absolut inte göra,  turligt nog är jag nu vegetarian sedan några år tillbaks    😃

Calcifer
2016-02-15 18:15
#2

Inte om de började tala med oss nu. Då skulle jag sluta äta kött. Men om de alltid hade gjort det tror jag inte det skulle göra någon större skillnad. Det fanns en tid (för väldigt länge sen, alltså) då vi inte hade överlevt som ras utan att döda djur för mat, kläder, osv. Och om vi hade gjort det i alla år utan att reflektera så mycket över det… nja, då är jag inte säker på om det skulle vara någon större skillnad. Möjligtvis att fler valde bort kött, men inte att det skulle sluta helt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
2016-02-15 18:20
#3

Nej, då hade jag blivit vegan mycket, mycket tidigare. Hemskt att det är så men det är sant

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

penke
2016-02-15 18:44
#4

 Ganska få djur är kanske så bra på Svenska..
ändå kommunicerar  de djur vi har i vår närhet, med oss
och vi med dem, så vad är skillnaden ?
(råmar, jamar och genom kroppsspråk)

Idag är slaktandet så ..industraliserat och sker långt borta,
så vi slipper ta del av de blodiga detaljerna

min morfar hade *Grisen*, han småpratade med, klia bak örat var dag
tills en dag, såja Grisen,.PANG, nu är du fläsk ..

i en kul bok, en enbokstrilogi i fem delar/liftarens guide..)
har de avlat fram djur som både talar och vill bli slaktade, som går omkring i restaurangen vid universums slut, och berömmer sig om sina välsmakande delar
vid varje sittning .. och för känsliga middagsgäster lovar att de ska avliva sig på ett mycket  humant sätt

jag är vego sedan länge

   penke

veggie4every1
2016-02-15 22:10
#5

#2 Jag tänker om det blir som de skriver i artikeln. Om man kommer att kunna implantera något i djuren som gör att deras läten översätts till vårt språk, våra ord. Om man då skulle fortsätta att döda och äta dom.

Man skulle också då kunna fastställa om djuren har ett intresse av att leva sina liv. Många anser ju att djuren lever här och nu och inte bryr sig om vi dödar dom så länge de har det bra medan de lever.

Det "humana" dödandet bygger på en tro att djuren inte har något intresse av att fortsätta leva.

#4 Troligen skulle den här lilla makapären översätta till olika språk, men den första kanske blir på engelska. Det är en stor skillnad förstås till det naturliga språk som djuren använder och som vi är mästare på att ignorera.

Det känns som vi också gestaltar djuren lite på det sättet som i boken i verkliga livet, att de villigt ger oss sina kroppar som tack för mat och husrum…

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Calcifer
2016-02-16 00:18
#6

#5 Tror det är otroligt svårt att veta. Det finns ju fortfarande platser på jorden där det är nödvändigt att kunna leva av djuren t:ex. Om vi skulle lära oss att djur tänker precis som människor, säg som i typ Den Otroliga Vandringen eller övriga Disneyfilmer, så skulle man säkert minska slakten men jag tror faktiskt genuint inte att den någonsin skulle sluta helt. Oavsett om vi helt plötsligt kan bevisa vad djur tänker, hur de tänker, och att de som oss har en vilja att leva annat än bara instinktivt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Em_
2016-02-17 14:12
#7

Som jag tolkar artikeln är det inga avancerade konversationer det handlar om, utan mer att man kan få fram "aj!", "inkräktare!", "hungrig" osv. De flesta med djurvana kan redan tolka djurs läten och kroppsspråk och sätta ord på dem. Så jag ser inte vad ett sånt implantat skulle tillföra egentligen. Läser man mellan raderna låter mer som man vill forska för att hitta nya kommunikationsmöjligheter för människor som inte kan tala, sedan har någon som är intresserad av djuretik snappat upp nyheten.


[Silverräv69]
2016-02-19 13:59
#8

Om människor kan döda andra människor, utan uppsåtet att äta denne..så tror jag ändå människan hade värderat sig högre och utnyttjat djur.

Allt runtomring oss talar till oss, det är vi som slutat lyssna eller tappat förmågan. Djurens språk är inte mer annorlunda än alla våra mänskliga språk, men vem har någonsinn försökt förstå en fiskmås-konversation eller en syrsas.
Vissa uråldriga mänskliga språk innefattar djur-läten och klickande ljud.

Jag tror det krävs mer än ett samvete och ett hjärta att sluta äta djur..

Liv03
2016-03-09 10:16
#9

Jag tror att betydligt mindre skulle äta kött om de kunde prata vårt språk. Det är nog mest vi som måste ta och lyssna.

Upp till toppen
Annons: