Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 637 ggr
veggie4every1
2/12/16, 3:00 PM

"Feminister och djurrättare behöver varandra"

Staffan Andersson har skrivit en tänkvärd och läsvärd artikel om djurrätt och feminism. Hur tänker ni kring detta när ni läst artikeln?

http://veganprojekten.se/vasteras-blogg/feminister-och-djurrattare-behover-varandra/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
vendelay
2/12/16, 3:20 PM
#1

"Hur underlättar vi för människor att bli veganer?" - Lär ut veganism i skolan. Det finns ingenting som är svårt med att äta och leva veganskt (om en inte har någon sjukdom som försvårar), problemet är bara att alla (inklusive jag i många år) skiter i att lyssna på det.

Jag vet inte vad jag tycker. Många bra poänger men överlag blev jag mest irriterad. Jag kommenterar i den ordning texten skrivs. Vadå nästan en självmotsägelse att kalla sig feminist men inte antirasist? Självklart kan en inte vara feminist och inte vara antirasist? Den huvudsakliga orsaken tycker jag är väldigt trovärdig - de kämpar för allas lika rätt men vägrar se sina egna privilegier. Inte konstigt att feministerna blir förbannade när djurrättarna påpekar det. Jag har aldrig pratat med någon som inte kan vara ödmjuk mot en ickevegan som försöker bli vegan?? Så det är ett korkat påstående enligt mig, att djurrättare måste vara med ödmjuka inför att de själva ätit kött, "speciellt om de var feminister innan de blev veganer". Djurrätt är en vit medelklassfråga för att ingen vet vad veganism betyder. Fråga ickeveganer i er närhet, hur många tror på att vegansk mat är billigare? ALLA frågar mig hur jag kan ha råd att köpa vegansk mat… Som de säger: de flesta vegomänniskor är inte vita oh ch ändå finns fördomen om att det är en vit medelklassfråga. Jag kan förstå rädslan för att rasismen ska slå tillbaka på feminismen men ärligt talat, halalslakt är helt sjukt - och det är all annan slakt också. Sluta slakta levande varelser så är problemet med rasismen löst. PETA är väl alla arga på jämt, jag kan inte förstå varför de är så stora? De avlivar väl katter och allt möjligt, eller är det bara rykten? Tycker också att vi borde fokusera mer på svensk djurrätt men gör inte typ Djurens Rätt det? Organisationer som WSPA (som har bytt namn till något jag aldrig minns) handlar väl snarare om djurskydd och det är väl de som pratar om djur i andra länder? 

Om en ägnar lite tid att tänka efter så kommer vi alla att inse - det går inte att vara feminist utan att vara vegan.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: