Annons:
Etikettvideos-podcast
Läst 545 ggr
veggie4every1
2016-01-22 12:00

Jordens Herrar - Pelle Strindlund (intervju)

Ni kanske har sett denna intervjun förut, men den tål att ses igen🙂

Är det inte oslagbart när Pelle berättar under rättegången att han förbättrat vapnen, jag får aldrig nog av att höra det😃

Om bland annat slaveriet, religion, vapenförbättring och djurförtryck:

http://www.ur.se/Produkter/163939-En-bok-en-forfattare-Pelle-Strindlund

Berätta gärna hur ni tänker kring det som Pelle säger🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
E-l-vira
2016-01-23 17:59
#1

Åh det är en så himla bra bok! Intressant intervju.  Jag har lite svårt att förstå Birger Schlaug, ena stunden verkar han bli upprörd och ställer rätt dumma frågor som om han blivit provocerad, nästa minut frågar han ironiskt ”men vi har ju världens bästa djurskyddslag, har du inte hört talas om den?” och verkar vara med på Pelles spår.

Tyvärr känner jag mig inte lika optimistisk inför framtiden som Pelle verkar vara. Jag tror inte att vi kan lyckas avskaffa djurförtrycket så som vi har lyckats avskaffa slaveriet, jag håller nämligen inte med om att vi har avskaffat slaveriet. FN räknar med att över en miljon barn faller offer för trafficking varje år(!). Hur många som hålls som slavar enligt definitionen att de ses som ägodelar och inte tjänar ett endaste öre är svårt att säga. Utöver dem har vi alla som jobbar i t.ex. gruvor och fabriker under fruktansvärda arbetsförhållanden och med på tok för låg lön. Allt för att vi i västvärlden ska kunna konsumera. Nej, idag har vi inte mörkhyade som piskas på bomullsplantage men slaveriet är knappast avskaffat.

En form utav slaveri har ändå avskaffats, mörkhyade afrikaner piskas inte längre på plantage i södra U.S.A., inger det hopp om att vi utvecklas moraliskt? Knappast. Jag har extremt svårt att tro att det slaveriet hade avskaffats om det inte vore för framförallt den industriella revolutionen och dels kriget. Det behövdes maskiner för att ersätta slavarna. Så om djurförtryck ska avskaffas tror jag det krävs ny teknik, nya produkter m.m. som är fördelaktigt att använda jämfört med t.ex. djurförsök och animaliska produkter.

Argument efter argument för slaveri och djurförtryck och mot anti-slaveri och djurrätt är exakt detsamma. Boken är en suverän ögonöppnare som jag har för vana att ”glömma” hos vänner i hopp om att de slår upp den, dessvärre tror jag bara att det fungerar på enstaka, redan öppna och empatiska, individer och inte på mänskligheten i stort.

Medarbetare på klickerträning.ifokus

veggie4every1
2016-01-24 00:04
#2

#1 Ja, visst är den bra. Jag hoppas att Pelle skriver något nytt djurrättsligt snart🙂

Det moderna slaveri som förekommer idag (trafficking) är illegalt och jag tycker att det visar att vi kommit en bit på vår moraliska utveckling när det gäller mänskligt slaveri. Det icke-mänskliga slaveriet är dock skyddat av våra lagar och försvarat av majoriteten, så visst har vi mycket att jobba på. Men jag tror verkligen att vi är på väg mot en förändring.

Djurrätt och veganism har aldrig varit större än idag och växer stadigt. Jag är optimistisk och jag tycker vi lever i en spännande tid av förändring.

Ny teknik utvecklar vi hela tiden. Vi har ju också kommit en bra bit på väg när det gäller att ersätta djurförsök och animaliska produkter🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: