Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1218 ggr
veggie4every1
12/27/15, 1:00 PM

Det finns ju dom som äter kalkoner till jul

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, veganer är bra konstiga…🤪

Men hur man än gör och vilka individer det än är som människor lägger på sin tallrik, så är det lika onödigt och tragiskt. Jul eller inte…

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
vendelay
12/27/15, 5:10 PM
#1

Helt jäkla sjukt… Och då pratar jag faktiskt inte om veganerna 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
12/27/15, 7:20 PM
#2

Man kan ju försvenska det hela om man vill.

"-Jag gillar att äta röven på en gris som jag först kokar. Vattnet som röven kokar i det gillar jag att doppa bröd i. Så gillar jag att hugga av grisens huvud och lägga på bordet som en dekoration. Stoppar in ett äpple i munnen på grisen, väldigt aptitretande och fin tradition.

-Vaddå gillar du frukt? Ni veganer är så extrema…"

🤔

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
12/27/15, 9:58 PM
#3

#2 Haha men fy, då äter jag nog hellre frukt…

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

JonasDuregard
1/12/16, 12:06 PM
#4

Det är lätt att få det mesta människor äter att låta ganska konstigt och äckligt (även om det är enklare med stoppad kalkon än det mesta andra). 

Blommor är ju till exempel växternas fortplantningsorgan och det är förvånansvärt hur många begrepp som kan jämföras med däggdjurs anatomi. Jag antar att en frukt skulle vara en moderkaka eller en livmoder eller liknande… 

Det är så klart lite lustigt med det förvånar mig att det av en del används som seriöst argument för att man ska undvika viss mat. De flesta biologiska funktioner är som sagt ganska äckliga om man tänker för mycket på detaljerna.

veggie4every1
1/12/16, 2:46 PM
#5

#4 Det här är dock inget seriöst argument. Det här är mera en jämförelse mellan den veganska och icke-veganska handlingen och vem som framstår som ett "freak".

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

JonasDuregard
1/12/16, 5:17 PM
#6

#5 Jag inser att det är (mestadels) ett skämt i den här tråden. Med "seriöst argument" tänkte mer på en video jag såg här för ett tag sedan där Gary Yourofsky bland annat talar om hur äckligt det är att äta ägg eftersom de kan ha varit i djurens avföring.

Annons:
veggie4every1
1/12/16, 6:02 PM
#7

#6 Jaha. Jag tycker dock inte att det är ett hållbart argument med "äcklighetsfaktorn". När jag var icke-vegan så skulle jag inte ha påverkats ett skvatt av det. Jag kunde äta i stort sett vad som helst och vem som helst.

Kanske det finns de som påverkas, jag vet inte, men jag skulle inte använda det och det var som sagt inte tanken i denna tråden som du ju också då inser🙂

Jag gillar vegan Sidekick och jag lägger upp hans bilder ibland, men det är inte alltid menat som argument.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
1/12/16, 8:24 PM
#8

Vet inte om jag begripit allt det här rätt men tänkte bara säga hur jag ser på det. Vegan sidekick är oftast inte direkta argument för att bli vegan utan ofta handlar det om absurda argument som veganer får höra från köttätare om varför vi bör äta kött. Något som de flesta veganer hör är ju att vi är "extrema" och "konstiga" (freaks) och i denna serie försöker han nog att belysa hur konstigt det är att säga att en vegan är knäpp för att hen vill äta frukt istället för djur instoppade i andras rumpor 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
1/12/16, 9:48 PM
#9

#8 Precis, det är ju därför han är så underhållande för veganer. Men jag tror att han med lite tur kan få en och annan icke-vegan att tänka till och kanske dra på smilbanden också🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Jaguar_
1/28/16, 9:41 PM
#10

hahahahaha så rolig! 😃 Dock har jag aldrig använt mig av den där metoden. Det måste vara amerikanskt eller nått. Skulle aldrig få för mig att ha ett grishuvud på bordet för dekoration. Isf köper jag väl porslinsgris.  Dock serien var om någon fågel och det brukar jag inte göra heller. Det finns gränser.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

landsbygdsbo
2/18/16, 4:16 PM
#11

Skär av huvudet på den, plockar ur krävan, hjärtat o övrigt inkråm.  I röven på den fågel jag tänkt tillaga sticker jag in en krok, vrider på den och drar sedan ut tarmpaketet.

Kryddar sedan och placerar pippin på ett sk dancingtube.

tuben är fylld med vitlök, kryddor och öl.

Sedan placerar jag den på grillen.

ca 1 timme senare så inmundigar jag en läcker "dancing chicken"

Fågeln hämtar jag levande från stallplan där jag har en flock höns som går och sprätter.

vendelay
2/18/16, 7:00 PM
#12

#11 Är du säker på att du har hamnat på rätt sajt?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2/18/16, 8:03 PM
#13

#11 Den våldsamma handlingen låter och är precis lika sjuk och vidrig när du berättar det som i den tecknade bilden.

Om du läser vidare på sajten så ser du att detta är en antispeciesistisk sajt, alltså en sajt där vi förespråkar ett avskaffande av djurförtrycket. Då är det opassande med liknande inlägg som det du skrev i #11, där du beskriver den våldshandlingen på ett sätt där du verkar tycka det är kul och känner dig stolt över det du gör mot fågeln.

Det finns dock sajter som skulle uppskatta ett sådant inlägg, så leta dig vidare bland de olika sajterna så hittar du nog rätt till slut.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
landsbygdsbo
2/18/16, 9:09 PM
#14

#12  ja jag äter bla kalkon till jul, framförallt när jag gästar amerikanska vänner

#13   Och ja jag anser att det är naturligt att äta kött, att en omställning till en rent vegetabilisk kost skulle kosta både i liv och i pengar.

Framförallt därför att många småbruk i världen är beroende av ett växlelbruk med inslag av animalieproduktion därför att man inte har råd med konstgödsel

Man har inte de pengar som krävs för att köpa livsmedel då deras egen åkerlapp inte producerar tillräckligt…

JonasDuregard
2/18/16, 9:36 PM
#15

#13 "Den våldsamma handlingen låter och är precis lika sjuk och vidrig när du berättar det som i den tecknade bilden."

Du skrev i #5 att det inte var seriöst menat. Men du låter inte som du skojar nu?

landsbygdsbo
2/18/16, 9:49 PM
#16

Allting ligger i betraktarens öga.  Bor själv på landet, nackar mina kycklingar själv

Skjuter en eller annan gås, någon brungris + de nöt som knallar runt hagarna och mår bra.Tror jag lever ett naturligare och ärligare liv än de flesta veganer som inte är kapabla att ens odla sin egen mat….

veggie4every1
2/18/16, 10:15 PM
#17

#15 Det är inte ett seriöst argument utan en jämförelse som vegan sidekick för fram det i den tecknade bilden skrev jag i #5 och jag tycker inte att äckelfaktorn överhuvudtaget är ett bra argument till att inte döda och utnyttja andra individer.

Ungefär lika dåligt som att lära våra barn att det är fel att slå eller döda andra därför att det är äckligt när andra börjar att blöda. Jag tycker inte att det argumentet, om man kan kalla det för argument, räcker hela vägen.

#14 Är det praktiskt möjligt för dig här och nu att inte förtycka djur så är det inte någon bra anledning att fortsätta med det därför att det kanske just nu inte är praktiskt möjligt för någon annan någon annanstans i världen. 

Hur vet du att de flesta veganer inte är kapabla till att odla sin mat och vad är det för "ärligt" med att döda andra individer i onödan?🤔

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2/19/16, 7:05 AM
#18

#17

Därför att de flesta veganer bor i städer.

Men du rundar ju den viktiga frågan

Hur ska folk som lever av småbruk där en växtföljd med animalieproduktion är nödvändig kunna överleva utan naturgödsel? Och hur ska de folkgrupper som idag till största delen lever på djurhållning, jakt/fiske överleva utan dessa verksamheter?

Och i förlängningen, vad ger det då människan rätt att hålla hundar, katter, kaniner o råttor för sitt eget höga nöjes skull?

Och hur rimmar det med vad du skriver "**Krossa speciesism"
**

Att krossa betyder ju i praktiken att döda sina meningsmotståndare 😎

Magi-cat
2/19/16, 7:50 AM
#19

#18 Veganer vill inte att man ska hålla (=utnyttja) några djur för sitt nöjes skull.

"Krossa" betyder inte alls döda. Snarare smula sönder argument för speciesism i detta fall.

Därför att de flesta veganer bor i städer.

Hur kommer det sig att du är så säker på var de flesta veganer bor? Och spelar det egentligen någon avgörande roll?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

landsbygdsbo
2/19/16, 8:20 AM
#20

#19 frågan var hur jag argumenterade att de flesta veganer inte kan odla sin egen mat. och det svaret är ju uppenbart, eftersom de flesta människorna i Sverige bor i städer så gör ju de flesta veganer det med.

Krossa betyder just krossa.  Krossar jag sten så argumenterar jag inte sönder den , jag krossar den.  Och krossade tomater är just krossade, du kan argumentera en hel dag med en tomat men den håller lätt för det.

Annons:
Magi-cat
2/19/16, 8:28 AM
#21

#20 Nonsens-svar. Du vet alltså inte var "de flesta veganer" bor eller om de odlar sin egen mat men drar ändå slutsatser utifrån vad du fått för dig?🤪
Ändå spelar det ingen avgörande roll i djurrättsliga frågor var folk bor eftersom alla måste äta och alla kan odla intresse för vad som händer innan maten hamnar på tallriken, även om man inte odlar den själv.

Alla kan (och borde) dessutom protestera mot djurindustrin.

Och krossa är fortfarande inte synonymt med "döda", i alla fall inte det här fallet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

landsbygdsbo
2/19/16, 12:27 PM
#22

#21

Tja om man antager att veganer är som folk är mest så är en viss del av befolkningen veganer.

Låt för enkelhetens skull säga 10%

10" av en tredjedel av Sveriges befolkning = de som bor på landet är färre än de två tredjedelar som bor i samhällen. Men den beräkningen förutsätter ju att veganer är som normala människor (vilket jag antar)

Det är min argumentering, varför jag antar att de flesta inte odlar sin egen mat. Och proteiner från baljväxter är väl en stor del av en vegetarians proteinintag och majoriteten av dessa produkter importeras så……

Logiskt, jag anser det !!

Upp till toppen
Annons: