Annons:
Etikettvideos-podcast
Läst 411 ggr
veggie4every1
11/2/15, 12:14 AM

Best Speech You Will Ever Hear

Uppdaterad version 2014

Gary Yourofsky

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[Synnerlig]
11/11/15, 6:23 PM
#1

Det var den här videon som fick mig att bli vegan för snart två år sedan 🙂

veggie4every1
11/11/15, 10:00 PM
#2

Var det, vad kul🙂

Han är ju ganska kontroversiell Gary Y. Han har tyvärr satt foten i munnen ett par gånger och många veganer gillar ju honom inte.

Jag tycker dock att han är så pass duktig på det han gör, att han ändå är värd att lyssna på. Sen behöver man förstås inte ta till sig allt.

Han är riktigt stor i Israel🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
11/12/15, 6:29 PM
#3

#2 Ja, jag har också märkt det. Han har uttryckt sig väldigt klumpigt angående vissa saker. Men jag förstår att han är väldigt passionerad och frustrerad så då kanske det går snett ibland. Jag vet förstås inte allt.

Men ja, han är en riktigt bra talare och har mycket bra att säga.

JonasDuregard
11/15/15, 2:04 AM
#4

Han verkar vara en genomsnittlig talare och en avskyvärd människa. 

#3 "Han har uttryckt sig väldigt klumpigt angående vissa saker."

Han har vid upprepade tillfällen sagt att han hoppas att människor som bär päls eller äter djur ska dödas eller våldtas. Jag ser inte hur det kan skyllas på klumpighet. 

Vad sägs om det här citatet till exempel: "Every women ensconced in fur should endure a rape so vicious that it scars them forever". Är det klumpigt eller avskyvärt? Han tar också tydligt ställning för våld som medel för politisk förändring, bland annat längre ner i den intervjun. Jag tycker det är överdrivet när djurrättsaktivister kallas för terrorister, men det här skulle kunna vara ett sällsynt undantag. 

Beklämmande att ni hyllar honom här, och slätar över hans extremism och hans hat som att han "satt foten i munnen" eller "uttryckt sig klumpigt".

veggie4every1
12/10/15, 2:27 PM
#5

Sevärd föreläsning!

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
12/11/15, 8:34 PM
#6

#4 Jag inte vill att det på min sajt talas illa om en person som faktiskt gör mer för djuren än de flesta andra människor jag vet.

Jag vet problemet och att han har gjort misstag och dåliga val med sexistiska kommentarer bland annat, men jag känner inte att man helt måste bortse från allt bra han säger och dissa honom totalt för att han inte visat sig vara perfekt.

Gary Y har trots misstag mycket bra att säga och han har nått ut till oerhört många människor. Man måste inte hålla med honom om allt han säger, men man behöver inte heller bortse från allt han säger tycker jag.

Därför vill jag inte att inlägget med hans tal följs av en massa kritiserande kommentarer. Det är inte det jag vill att man ska få med sig från tråden.

Vill du kritisera Gary Y så är det bättre att du kontaktar honom.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[Synnerlig]
12/11/15, 10:10 PM
#7

#4 Jag skulle säga att han är en mycket bra talare då han har fått så otroligt många att faktiskt bry sig om djuren och bli veganer. Han har gjort en stor skillnad och fortsätter än.

Han har även sagt att han är emot våldtäkt. Jag tror att det handlar om att han säger det många av oss människor tänker när vi läser om människor som plågar och dödar djur. Tror även många icke-veganer är med mig om att man har tänkt våldsamma tankar som: ”Kan inte någon bara ta och skjuta den människan?!” eller ännu värre, när man har läst om någon som har plågat en hund till döds t.ex. men det gör inte oss till mördare eller att vi är för mord. Jag tror att Gary bara säger sådant högt. Han är inte direkt känd för att skräda orden och när man ser hans videos på hans Youtube-kanal t.ex. så märker man att han är otroligt frustrerad över vad människan gör mot djuren.

MEN jag kan hålla med att just sådant kanske man skulle ha behållt i sitt huvud som de flesta andra av oss då det har fått många att ta avstånd ifrån honom vilket jag finner beklagligt då han som sagt har otroligt mycket bra att säga och har som sagt gjort mycket för djuren.

Detta är alltså min åsikt och jag talar inte för alla veganer.

JonasDuregard
12/11/15, 10:35 PM
#8

Huruvida han är en bra talare är väl en smaksak. Populär i sin målgrupp verkar han i alla fall. 

Sedan tycker jag det är sorgligt att du lägger in så många reservationer och relativiseringar när du talar om hans våldsbejakande uttalanden. Du skriver till exempel att han "kanske skulle ha behållit det i sitt huvud", och då talar vi alltså om att han bland annat tillönskat en stor grupp människor vad som måste översättas som "en så brutal våldtäkt att de blir märkta för livet". Om det vore någon jag sympatiserade med som sa något sådant skulle jag gå betydligt längre i mitt avståndstagande än att säga att det var "beklagligt" att han sagt det.

veggie4every1
12/11/15, 11:53 PM
#9

#8 Vi låter Gary själv svara på kritiken i den här videon nedan och har du några ytterligare funderingar kring det så kan du ju kontakta honom.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: